Литва, Латвия и Естония тайно захранват руския флот от кораби, превозващи санкциониран петрол. По този начин балтийските държави финансират руската агресия срещу Украйна, предаде литовската обществена телевизия LRT.

Разследващите изследваха дейността на мрежа от компании за бързо зареждане с гориво, работещи в Литва, Латвия и Естония и специализирани в зареждането с гориво на кораби в морето.

Журналистическо разследване разкри, че между юни 2024 г. и март 2025 г. два кораба за презареждане с гориво, „Рина“ и „Циркон“, управлявани от компанията, са извършили 286 операции по презареждане с гориво на различни места в Балтийско море. От тях поне 159 са включвали танкери, които са акостирали в руски пристанища малко преди или след презареждането с гориво.

Анатолий Кравцев, анализатор в Киевското училище по икономика, с когото журналисти се консултираха, установи, че по време на тези операции по зареждане с гориво най-малко 20 танкера са показвали ясни признаци на принадлежност към руския скрит флот.

„Тези плавателни съдове не са имали застрахователно покритие от нито един член на Международната група на P&I клубовете, а техните собственици и управляващи компании са били регистрирани извън юрисдикцията на Коалицията за таван на цените на петрола“, обясни Кравцев.

Авторите на статията подчертават, че формално нито един танкер, който е бил зареден с гориво, не е бил под директни санкции по това време, но някои от тях са добавени към списъците със санкции по-късно.

Освен това, според протоколите за зареждане на танкери, превозващи руски петрол, тези плавателни съдове не трябва да принадлежат към сенчестия флот, дори към онази част от него, която не е включена в санкционните списъци.

Александър Прокопакис, изпълнителен директор на Международната асоциация на бункерната индустрия, поясни, че компаниите трябва да потвърдят, че имат застраховка, нямат връзки със санкционирани лица и спазват морските разпоредби.

Въпреки това, както посочват авторите на разследването, „въпреки усилията на Европейския съюз за борба с „сенчестата флотилия“, тези кораби за зареждане продължават да доставят гориво на танкери безпрепятствено, което позволява на цялата мрежа да процъфтява“.