До края на годината в Швеция трябва да бъде изграден постоянен електрифициран път. Това е първото в света шосе за електрически автомобили, ванове, камиони и автобуси, които ще могат да се зареждат безжично по време на пътуване.

Експерименталният път се намира на европейския маршрут Е20 на магистралата, която свързва логистичните центрове между Халсберг и Йоребро, а отсечката е с дължина от приблизително 27 км.

Тази магистрала е разположена между трите основни града в страната - Стокхолм, Гьотеборг и Малмьо, и е една от най-натоварените с тежки камиони.

Швеция вече е изградила успешно едно тестово трасе през 2018 г. от летище Арланда в Стокхолм до логистичната зона в участък от 2 км. В асфалта е фрезована електрическа релса, върху която камиони на ток спускат движещо се рамо, чрез което получават енергия.

Тази инициатива е част от усилията на Швеция да декарбонизира транспортния сектор и да подготви необходимата инфраструктура за мобилност без изкопаеми горива. Това е важна стъпка към устойчив транспорт, която ще позволи на леките коли, автобусите и камионите да презареждат в движение, като по този начин ще могат да изминат по-големи разстояния с по-малки батерии, пише "24часа".

Първата по рода си в света магистрала би трябвало да доведе до разширяване на още 3000 км пътища на ток в Швеция до 2035 г.

На електрически път колите и камионите могат да презареждат, докато шофират в едната лента на движение.

“Смятаме, че решението за електрификация е пътят напред за декарбонизиране на транспортния сектор и работим с редица решения”, казва Ян Петерсон, директор на стратегическото развитие в Trafikverket, шведската транспортна администрация.

Още не е решен методът за зареждане на Е20, но има три вида: с контактна мрежа, с проводник или индуктивна система.