Авариите и опитите за прекъсване на европейската инфраструктура като подводни кабели, тръбопроводи и железопътни линии зачестиха през последните две и повече години, а службите за сигурност приписват това на дейността на руското разузнаване. Но обикновено не е възможно да се докаже това, както и фактите за шпионаж, тъй като в инцидентите участват търговски и граждански кораби.

Някои западни служители смятат, че една от целите на Москва е да посее страх и да подкопае недоверието в европейските страни, пише The Wall Street Journal. Те смятат, че е по-разумно да мълчат за подозренията си, дори да осъзнават, че шпиони и саботьори могат да се възползват от, от тяхна гледна точка, слаби места в европейската правна система, където са необходими сериозни доказателства за образуване на наказателно дело. Понякога този подход предизвиква критики. Необвиняването на руски злоупотреби, дори ако е подкрепено със значителни доказателства, „само ще отслаби възпирането и ще доведе до повече атаки срещу критична инфраструктура“, каза Бенджамин Л. Шмит, старши сътрудник в Университета на Пенсилвания, който специализира в европейската енергийна сигурност.

Някои правителства започват да действат по-смело. Във вторник норвежката агенция за сигурност планира да публикува голям доклад, който се очаква да анализира заплахата от руски саботаж в страната, където са разположени ключови военни съоръжения на НАТО. Самият алианс наскоро обвини Русия, че води „ескалираща кампания... на саботаж, насилие, кибер и електронна намеса, дезинформация и други хибридни операции“.

Русия използва своя търговски, риболовен флот и изследователски кораби за събиране на разузнавателна информация в Арктика, където работят ядрени ракетни подводници, каза говорител на норвежката агенция за сигурност PST. Някои от тези кораби, каза той, са оборудвани със сонар и други технологии, които им позволяват да сканират морското дъно.

Откакто руските войски нахлуха в Украйна, такива плавателни съдове са картографирали критична подводна инфраструктура около Европа и са идентифицирали потенциални цели в случай на пълномащабна конфронтация с НАТО, казаха няколко официални лица пред WSJ. Американски служители виждат подобна заплаха за подводните кабели в Тихия океан.

Освен това такива кораби могат да се използват и за саботаж. Например, на 7 октомври 2023 г. регистриран в Китай контейнеровоз с руски екипаж Newnew Polar Bear напусна Калининград и пресече газопровода Balticconnector точно в момента, в който той беше повреден. Той беше придружен от ледоразбиващ транспортен кораб с атомна електроцентрала "Севморпут".

Финландските следователи са уверени, че Newnew Polar Bear е повредил газопровода с котвата си. Първоначално обаче не успяха да спрат кораба за проверка, тъй като се намираше в международни води. След това заобиколи Норвегия и отиде в Архангелск, а когато се върна обратно, финландците предупредиха норвежките си колеги, но те в крайна сметка решиха, че нямат достатъчно основания да спрат и претърсят кораба. Такива доказателства се появиха около две седмици по-късно, но беше твърде късно, каза норвежки служител пред WSJ.

Говорителка на финландското правителство каза пред вестника, че китайският собственик на кораба сътрудничи на разследващите.

Германските власти и прокурори смятат, че подкрепена от Русия кибератака е причинила прекъсването на железниците в северната част на страната през октомври 2022 г. „Мирише на Русия. Прилича на Русия“, каза старши следовател. По думите му закъснението в движението на влака е само четири часа, така че това събитие не е привлякло особено внимание.

През януари 2022 г., когато Русия се готви да атакува Украйна, руският риболовен траулер Melkart-5 премина над оптичния кабел, минаващ от SvalSat, една от най-големите търговски сателитни наземни станции в света, разположена в норвежкия архипелаг Шпицберген. Приблизително по същото време кабелът, пренасящ европейския интернет трафик, беше прекъснат (резервен кабел осигуряваше непрекъсната работа).

Според Рони Андре Йоргенсен, прокурор от град Тромсьо, който разследва инцидента, траулерът е пресякъл мястото, където е прерязан кабелът, повече от 100 пъти, според сателитно наблюдение. Изображения от подводен дрон показват, че морското дъно на мястото на скъсването на кабела е разорано от твърд предмет, чиито следи са подобни на тези от оборудването на траулера. Капитанът на кораба е разпитан, но не са намерени доказателства срещу него.

„Летвата на доказателствата в криминално разследване е много висока и ние не успяхме да я изпълним“, каза Йоргенсен.