Теоретиците на конспирацията правят неоснователни твърдения, че смъртоносната катастрофа във Вашингтон, окръг Колумбия, при която армейски хеликоптер Black Hawk се сблъска с пътнически самолет на American Airlines, е била планирана, защото на борда може да е имало някой, който е било „искано да бъде убит“.
Всички 67 души на борда на двете въздухоплавателни средства са загинали при въздушен сблъсък над река Потомак в американската столица Вашингтон, съобщиха американските власти на специална пресконференция, свикана от кмета на града Мюриел Баузър. Социалните мрежи обаче са уверени, че властите крият важна информация, пише Daily Mail .
Полет 5342 на American Airlines, на път от Уичита, Канзас, се приближаваше към националното летище във Вашингтон около 21:00 часа на 29 януари, когато военен хеликоптер Black Hawk и самолетът се сблъскаха във въздуха, преди и двата да се разбият в река Потомак.
На борда на самолета е имало четирима членове на екипажа и 60 пътници, а трима войници са били на борда на хеликоптера в „тренировъчен полет“. Армията каза пред Fox News, че хеликоптерът UH-60 Black Hawk, превозващ тримата войници, е принадлежал на „компания Браво, 12-ти авиационен батальон, от военното летище Дейвисън, Форт Белвоар“ и е бил на „тренировъчен полет“.
Спасителите, работещи по замръзналата река Потомак, извадиха най-малко 27 тела от останките на самолета и едно от хеликоптера.
Министерството на армията и отбраната започна разследване на катастрофата, тъй като мнозина се съмняват как самолет със сложна технология за предотвратяване на сблъсък и разположени наблизо диспечери на въздушното движение могат да се сблъскат с военен самолет над столицата на САЩ.
Теоретиците на конспирацията се втурнаха към социалните медии, за да хвърлят неподкрепена с доказателства и факти вина върху правителството на САЩ, предполагайки, че сблъсъкът трябва да е бил умишлен, тъй като „военните хеликоптери не се разбиват в самолети“.
Някои твърдят, че хеликоптерът изглежда е „преследвал самолета Bombadier“, докато се е приближавал за кацане, сравнявайки сцената с „убийство в стила на 70-те години“.
Други поискаха да знаят „кой е бил на борда на този пътнически самолет“, предполагайки, че инцидентът е „целенасочен удар“.
Теоретиците на конспирацията нарекоха ужасяващата катастрофа "подозрителна" с аргумента, че обучените пилоти е трябвало да знаят как да се справят в подобна ситуация.
„Тази самолетна катастрофа е толкова странна... нещо не е наред. Алармите на Blackhawk не работят, трима войници не могат да видят проклетия търговски самолет? Армейски пилот, който не разбира как да лети близо до летище? Дори ако е тренировъчен? Да, мирише лошо“ – пишат в социалните мрежи.
И основният аргумент на теоретиците на конспирацията беше твърдението, че „хеликоптерите не се разбиват в самолети“ и „самолетите не се разбиват в хеликоптери“.
„Мисля, че това беше направено умишлено. Гледайте този клип, особено забавения каданс: самолетът идва, за да кацне, а хеликоптерът идва отляво и лети точно в него“, коментира един потребител на Instagram за видеото от сблъсъка.
Друг добавя: „Лудост е как изобщо се случи това. Хеликоптерите са толкова лесни за маневриране в сравнение със самолет, във видеото изглежда, че лети право в самолета, без да се опитва да се обърне.“
Десетки потребители на социалните мрежи поискаха по-подробна информация за хората на борда на самолета, безпочвено твърдейки, че е "замесена по-голяма интрига".
Какво се знае за самолетната катастрофа във Вашингтон?
Шефът на пожарната в столицата Джон Донъли потвърди, че няма оцелели и че 28 тела са извадени от водата. Останките на двата летателни апарата се намират под водата, а мащабна издирвателна операция ще продължи няколко дни.
Федералното бюро за разследване (ФБР) заяви, че няма доказателства за престъпление или терористичен акт.
"Разследването продължава, но засега няма индикации за умишлено действие или външна намеса", каза говорител на ФБР.
Инцидентът стана в сряда вечерта местно време, когато самолет Bombardier CRJ700 на American Airlines, изпълняващ полет от Уичита, Канзас, се сблъска с военен хеликоптер при заход за кацане на летище "Роналд Рейгън" (DCA).
Министерството на отбраната на САЩ потвърди, че военният хеликоптер е бил на тренировъчен полет с трима военнослужещи на борда. Засега не е ясно защо той е попаднал на траекторията на пътническия самолет.
Сред пътниците са били около 15 фигуристи, треньори и членове на техните семейства, които се връщали от тренировъчен лагер в Уичита.
Световните шампиони по фигурно пързаляне за 1994 г. от Русия Евгения Шишкова и Вадим Наумов също са били на борда заедно с техния син Максим, който също е състезател, както и бившата съветска състезателка Инна Волянская, която е работила като треньор във Вашингтон.
Над 300 спасителни екипа работят в изключително тежки условия. Температурите на въздуха и водата са изключително ниски, което затруднява търсенето.
"Тъмнината, студената и мътна вода, както и силният вятър създават огромни предизвикателства за водолазите", заяви кметът на Вашингтон Мюриел Баузър.
Една от черните кутии на самолета вече е намерена и ще бъде анализирана.
Президентът Доналд Тръмп каза в изявление, че е бил "напълно информиран" и добави, че ако има жертви, "Бог да благослови душите им". Но той критикува контрола на въздушното движение.
"Самолетът беше на идеална и нормална траектория на подхода към летището. Хеликоптерът летеше директно към самолета за дълъг период от време. Нощта е ясна, светлините на самолета светеха! Защо хеликоптерът не се издигна или сниши или обърна? Защо контролната кула не каза на хеликоптера какво да направи и попита дали може да види самолета. Това е лоша ситуация, която трябваше да бъде предотвратена", написа Тръмп в своята платформа Truth Social.
Струва си да се отбележи, че въздушното пространство около Вашингтон е претоварено, като самолети летят ниско над града, за да кацнат на летище Рейгън, а хеликоптери - военни, цивилни и такива, превозващи високопоставени политици или служители - кръжат ден и нощ.
Същото летище е мястото на фатална катастрофа през януари 1982 г., когато полет 90 на Air Florida, Boeing 737, излита, но бързо се разбива, блъска се в моста на 14-та улица и пада през леда в река Потомак. Загиват 78 души.
Последната голяма фатална самолетна катастрофа в Съединените щати се случи през 2009 г., когато полет 3407 на Continental, пътуващ от Ню Джърси до Бъфало, Ню Йорк, се разби, убивайки всички 49 души на борда.
Министърът на отбраната на САЩ Пийт Хегсет се обърна към американския народ след фаталния сблъсък между самолет на American Airlines и хеликоптер на армията близо до националното летище Рейгън. Хегсет каза, че катастрофата е станала, докато Black Hawk е изпълнявал годишния си тренировъчен полет.
„Това беше доста опитен екипаж и те извършваха задължителен годишен нощен полет. Очакваме разследването бързо да определи дали самолетът на една пресечка от нас е бил на правилната височина по време на инцидента“, каза Хегсет.
Министърът на транспорта Шон Дъфи, който положи клетва часове преди катастрофата, отбеляза, че сблъсъкът е станал в ясна нощ и че както самолетът, така и хеликоптерът са следвали "стандартни" траектории на полета. Той каза, че сблъсъкът между самолет и хеликоптер е можел да бъде предотвратен.