Президентът на САЩ Доналд Тръмп удвои враждата си с Канада в събота заради телевизионната реклама, в която беше използван аудиозапис на бившия президент Роналд Рейгън, осъждащ тарифите, заявявайки, че ще накаже страната с допълнителни 10% мита върху нейните стоки.
В четвъртък вечерта Тръмп вече беше преустановил продължилите месеци търговски преговори с Канада, втория по големина търговски партньор на Съединените щати, заради рекламата, която беше платена от Онтарио. Въпреки че рекламата вярно възпроизвежда думите на Рейгън, само че в различен ред, Тръмп настоя, че е „измамна“, след като Президентската фондация и институт „Роналд Рейгън“ заявиха, че са използвали „селективно“ петминутното оригинално обръщение.
Последният обрат в сагата между Канада и Съединените щати идва в момент, когато двете страни водят интензивни преговори за намаляване на някои американски мита върху ключови канадски стоки. Отношенията между страните се влошиха драстично след избирането на Тръмп, тъй като той заплаши близкия съюзник на САЩ с мита и говори за това да направи Канада 51-ви щат.
Тръмп спря „всички търговски преговори" с Канада заради реклама
Канадците реагираха с гняв и се обединиха около знамето в рядък изблик на патриотизъм, но канадската икономика страда от последиците от спора. Онтарио, в частност, е много заложено на карта в търговските отношения със Съединените щати, а премиерът му публикува в петък цялото обръщение на Рейгън онлайн.
Вижте обръщението на Рейгън тук:
Аудиозаписът, използван в рекламата на провинцията Онтарио, е автентичен с малки редакции на оригиналното обръщение от 1987 г., които не променят същността на забележките на Рейгън, които бяха силно критични към последиците от тарифите. След възмущението на Тръмп обаче провинцията го изтегли от ефир, считано от понеделник.
„Единствената цел на тази ИЗМАМА беше надеждата на Канада, че Върховният съд на Съединените щати ще им се притече на „спасяване“ по отношение на митата, които те използват от години, за да навредят на Съединените щати“, каза Тръмп в публикация в социалните медии в събота следобед.
Върховният съд на САЩ ще започне да изслушва устни пледоарии в началото на следващия месец по правно оспорване на някои от тарифите на президента, включително много от тези, които той е наложил върху канадския износ.
„Поради сериозното им изопачаване на фактите и враждебните им действия, увеличавам митата върху Канада с 10% над това, което плащат сега. Благодаря ви за вниманието към този въпрос!“
Той не предостави допълнителни подробности за това как ще се прилага новото увеличение на митата и за кои точно стоки.
Вижте рекламата тук:
След като Тръмп заяви, че увеличава тарифите, Доминик Леблан, министърът на търговските отношения на Канада със Съединените щати, заяви в изявление, че Канада е „готова да надгражда върху напредъка, постигнат в конструктивните дискусии с американските си колеги през последните седмици“.
Съединените щати все още имат относително нисък среден процент на митата върху канадски стоки, тъй като повечето от митата не се прилагат за стоки, обхванати от Споразумението за свободна търговия между САЩ, Мексико и Канада, което Тръмп договори през първия си мандат. Но администрацията на Тръмп е прилагала други строги мита върху стоки, критични за канадската икономика: автомобили, стомана, алуминий и дървен материал.
Канадската стомана и алуминий са обложени с 50% мито (в съответствие с останалата част от света), дървеният материал от мека дървесина е обложен с 10% мито в допълнение към други съществуващи мита, а някои авточасти са обложени с 25% мито.
Въпреки фокуса върху рекламата на Рейгън, висшият икономически съветник на Белия дом Кевин Хасет заяви в петък, след прекратяването на преговорите с Канада, че „разочарованието се е натрупало с времето“.
„С канадците беше много трудно да се преговаря“, добави той в коментари за медиите.
Въпреки че Канада отмени повечето си ответни мерки срещу Съединените щати като част от продължаващите преговори, тя ограничи броя на автомобилите Stellantis и General Motors, произведени в Съединените щати, които могат да бъдат внасяни в Канада без мита, след като и двете компании съкратиха работни места в Канада, нанасяйки сериозен удар на важната автомобилна индустрия на страната.
„Това е поредното от поредица непровокирани и неоправдани ескалации на тарифната политика с други суверенни държави“, каза Флавио Волпе, президент на Канадската асоциация на производителите на автомобилни части, търговска група. „Изгубеният в цикъла на отчетност тук е, че заплахата на президента всъщност е да таксува американските данъкоплатци с милиарди долари заради доброкачествена реклама за Световните серии, която не му харесва“, добави той.
Канадският премиер Карни избегна да се намесва в спора относно рекламата, но заяви, че Канада и Съединените щати са водили „подробни, конструктивни“ разговори относно тарифите върху стомана, алуминий и енергия.
„Готови сме да продължим с тези дискусии, когато американците са готови“, добави той и повтори реплика, която често използва, когато преговорите със САЩ се сблъскат с пречка: „От месеци насам подчертаваме важността на разграничаването на нещата, които можем да контролираме, от нещата, които не можем да контролираме. Не можем да контролираме търговската политика на Съединените щати.“