Властите, разследващи катастрофата на полет Air India 171, при която загинаха най-малко 270 души миналата седмица, предполагат, че самолетът е използвал аварийна система за захранване – така наречената RAT (ram air turbine), съобщава "Дейли Мейл".
Това предварително заключение поставя въпроса дали двигателите на самолета са работили нормално при излитане.
Инцидентът се случи миналия четвъртък, когато самолетът Boeing 787 Dreamliner, пътуващ към лондонското летище „Гетуик“, катастрофира малко след излитането си от индийския град Ахмедабад. Машината се разбива в общежитие на медицински колеж, при което избухва огромна огнена топка.
Самолетът е бил едва на около 120 метра височина, когато и двамата пилоти – с богат опит – внезапно губят мощността и на двата двигателя. Те разполагат само със 17 секунди да се опитат да овладеят самолета, преди той да се разбие.
Разследването се води от Индийското бюро за разследване на самолетни произшествия с помощта на експерти от Великобритания, САЩ и представители на производителя Boeing.
Един от основните фокуси на разследването е дали самолетът е загубил тяга – напълно или частично. Именно в такива ситуации се активира аварийната система RAT – малък пропелер, който се спуска от фюзелажа и осигурява спешно електрическо и хидравлично захранване.
По информация на Wall Street Journal, източници близки до разследването твърдят, че крилцата и другите контролни повърхности на самолета са били конфигурирани правилно за излитане, което подсказва, че инцидентът не се дължи на човешка грешка в тази част.
Пилотите Сумит Сабхарвал и Клайв Кундър са подали сигнал за бедствие (Mayday) преди удара, потвърдиха от индийската авиационна администрация. Иззети са и черните кутии – записвач на гласови разговори в пилотската кабина и дигитален рекордер на полетни данни. Те ще бъдат от ключово значение за установяване на последователността на събитията.
Авиоекспертът и бивш пилот Амит Сингх посочва, че записите могат да покажат дали е имало комуникация с наземния контрол, алармени сигнали или други признаци за критична ситуация преди катастрофата. Разследващите вече преглеждат и видеозаписи от камери в района и разговарят със свидетели.
Проверяват се също тренировъчните досиета на пилотите, техническото състояние на машината, товарът на борда и всякакви предишни сигнали за технически проблеми.
Индийското правителство е създало и специална комисия, която да анализира причините за катастрофата и да предложи мерки за подобряване на безопасността при авиационни извънредни ситуации. Очаква се първият ѝ доклад в рамките на три месеца.По-рано тази седмица се появи нов видеозапис с висока резолюция, който според комерсиалния пилот и анализатор на катастрофи Стив Шрайбър доказва, че самолетът е загубил мощност веднага след излитането – най-вероятно поради двойна повреда на двигателите.
Първоначално Шрайбър е подозирал, че става дума за грешка при прибирането на колесника. Но новото видео показва детайл, който според него е "повратна точка": под дясното крило се забелязва „сиво петънце“ и изпъкналост, свидетелстващи за задействането на аварийната турбина (RAT).
„На 787 има три възможни причини да се активира RAT – масивен електрически отказ, масивен хидравличен отказ или двойна повреда на двигателите“, обяснява той в канала си в YouTube – Captain Steeeve.
Масови проверки на флотата на Air India
В отговор на трагедията, Air India е започнала допълнителни технически проверки и профилактика на всички 33 самолета от типа Boeing 787 в своята флотилия.
На борда на фаталния полет AI171 са пътували 53 британски граждани, 159 индийци, 7 португалци и един канадски гражданин. Само един човек е оцелял.