От централата си в Ирландия Facebook обяви, че е създал специален оперативен център, който е ангажиран в премахването на фалшиви новини, реч на омразата и нарушаваща правилата политическа реклама на територията на ЕС преди европейските избори на 26 май.

Целта е да се намали политическата манипулация на избирателите през платформите на Facebook, който притежава още социалните мрежи Instragram и WhatsApp.

40 специалисти по оценка на риска, експерти по данните, инженери работят в евроцентъра. Facebook се ангажира за първи път с такава кампания в Европа, след като проведе подобни операции в Бразилия за президентските избори и за частичните избори за Конгреса в САЩ миналата година.

Служителите в центъра са специалисти по заплахите, по данните, инженери, както и хора, които са експерти от страните членки на ЕС.

Задачата на центъра ще бъде да блокира и изтрива фалшиви акаунти, да оценява политическите постове и да проверява платените реклами за изборите, които се заявяват през трите социални мрежи, съобщи Ирландската обществена телевизия и радио RTE, която е получила достъп до центъра в Дъблин.

Facebook ползва услугите и на 21 организации, които проверяват съдържанието на политически постове на 14 европейски езици.

По искане на Европейската комисия Facebook промени правилата за политическа реклама, като партиите, политиците и други лица, публикуващи политически послания, трябва да се регистрират и да докажат, че наистина са базирани в страната, за която рекламират.

Създадена е и възможност да се види колко е платено за политическа реклама и кой е дал парите за нея.

 Според критиците обаче мерките не могат да покрият политическата реклама, която се разпространява в повече от една държави. Остава и проблемът с установяването дали платецът не е поставено лице.

Вицепрезидентът на Facebook Ричард Алън казва пред ирландската телевизия, че до момента не са засечени опити за манипулиране, но ежедневно се създават фалшиви профили и страници.

Facebook, Google и Тwitter подписаха през 2018 г. етичен кодекс с Европейската комисия, с който се ангажираха да подобрят прозрачността на дейността си и да вземат мерки срещу дезинформацията, както и да правят повече за контрола над рекламното позициониране, политическа и тематично ориентирана реклама, и неприкосновеност на услугите.  Всеки месец те информират Еврокомисията за изпълнението на Плана за противодействие на дезинформацията на ЕС.

В последната си оценка за действията на мрежите Европейската комисия обяви, че и трите социални платформи вече отбелязват политическите реклами, а Facebook и Тwitter дават достъп и до библиотеките с такива анонси, което позволява да се проследят посланията назад във времето.

Комисията обаче смята, че трябва да се направят още технологични подобрения, както и да се публикуват данните за фалшивите профили, за да могат външни експерти да оценят доколко ефективни са мрежите за тяхното улавяне. Комисията изрази разочарование, че Google и Тwitter не дават информация за поръчителите на рекламата по теми, които са част от предизборния дебат.