Източните покрайнини на Киев крият една зловеща и сюрреалистична останка от времето на социализма. Точно там, където свършва историческият кв. “Дарница” и започва боровата гора, се намира една скрита реликва на Съветския съюз - гараж №7.
Погледнато отгоре, автобусното депо прилича на огромен космически кораб, излязъл директно от фантастичния “Стар Трек”. Въпреки внушителните си размери и сюрреалистичната архитектура обаче, това е просто един най-обикновен гараж.
Депото е отворено през 1973 година. Дизайнът е направен по начин, който да олицетворява престижа на Съветския съюз и стабилността, който носи. Гаражът бил важен хъб за Киев и през него преминавали голяма част от международните, националните и местните автобусни линии. На ден там работили над 1400 души с над 400 автобуса.
Необичайният дизайн е дело на московски архитект на име В. Зинкевич. Структурата, подобна на диск, е наричана "циркът" и е единствената по рода си в целия Съветски съюз. Тя не просто осигурява защита на автобусите от жестоката украинска зима, но и улеснява поддръжката им, тъй като съвсем наблизо са доковете за ремонт.
Изграждането на гараж №7 продължило осем години. Това било най-красивият автобусен парк в цяла Украйна и Европа. Той е уникален и от инженерна гледна точка, защото използва окачени конструкции - покривът се поддържа от 180 стоманени кабела, които образуват подобна на гъба структура с една основна колона в центъра.
Депото обаче изиграва една много важна роля в един от най-тежките моменти в човешката история - аварията в Чернобил през април 1986 година.
Около 70 автобуса от станцията са изпратени да извършат масовата евакуация от Припят. Един от бившите служители в гаража споделя, че някои от рейсовете така и не се връщат, разказват от CNN. Те са изоставени в Забранената зона на Чернобил, защото са поели твърде много радиация. Останалите се връщат в гаража след обеззаразяване.
С разпадането на Съветския съюз дошло и началото на края на автобусното депо. Първоначално са отменени абсолютно всички международни курсове. Постепенно дошла кризата в Украйна. Липсвали средства за поддържане на техническата база, а старите автобуси не можели да бъдат сменени с нови, по-модерни.
Упадъкът продължава още няколко години като през 2005 г. са спрени вътрешните маршрути и това води до огромен спад в трафика към съоръжението. Въпреки това Гараж номер 7 функционира до 2015 г., когато изцяло затваря врати.
Днес, четири години по-късно, гараж №7 е под удара на природните елементи и се руши. Дърветата растат през покрива, а вътре в депото господства ръждата. Стари автобусни части се търкалят между поникналите бурени.
Сградата обаче остава един от най-впечатляващите примери за Съветски модернизъм.