Преживяваме най-голямата въглеродна катастрофа, регистрирана някога.
Никаква война, нито рецесия, нито една предишна пандемия не са имали толкова драматично въздействие върху емисиите на CO2 през изминалия век, както Covid-19 има за няколко кратки месеца.
Множество източници показват, че сега живеем чрез ненадминат спад на производството на въглерод.
Но въпреки че през тази година ще забележим масов спад, концентрациите на CO2, които са в атмосферата и затоплят нашата планета, няма да се стабилизират, докато светът достигне до нула.
Както показва нашата диаграма, след като испанският грип уби милиони преди 100 години, глобалното разрастване на емисиите на CO2 от използването на нефт, газ и въглища нараства масово.
Докато тези енергийни източници са трансформирали света, попадането на въглерод в атмосферата ни е довело до глобални температури с малко над 1С от средата на 1850-те.
Те биха могли да се повишат с 3-4 ° С до края на този век, ако нивата на CO2 не бъдат намалени свирепо.
През последните 100 години, както е показано на графиката, редица събития показват, че са възможни драматични падания на въглерод.
Много е направено от финансовия крах през 2008-2009 г., но в действителност въглеродните емисии са спаднали само с около 450 милиона тона между 2008 и 2009 г.
Това е много по-малко от падането на CO2 след Втората световна война, където се наблюдава спад от около 800 милиона тона.
Освен това е по-малка от глобалната рецесия в началото на 80-те години, която последва петролната криза в края на 70-те години.
През този период CO2 намалява с около един милиард тона.
След няколко месеца търсенето на енергия в световен мащаб падна като от скала.
Международната агенция по енергетика (IEA) казва, че светът ще използва 6% по-малко тази година - еквивалент на загубата на цялото енергийно търсене на Индия.
Това ще доведе до големи падания на CO2.
Редица различни анализи, включително този от Carbon Brief, показват, че тази година емисиите ще паднат с 4-8%, някъде между 2 и 3 милиарда тона от затоплящия се газ.
Това е между шест и десет пъти по-голямо, отколкото през последната глобална рецесия.
Пътуваме по-малко
По въздух и по пътищата светът силно се е отказал от пътуванията.
Пълните прекъсвания също доведоха до намаляване на глобалното търсене на електроенергия с 20% или повече, казва IEA.
През цялата година нуждата от електричество ще падне с 5% - най-големият спад след Голямата депресия през 30-те години.
"Това е исторически шок за целия енергиен свят", казва д-р Фатих Бирол, изпълнителен директор на IEA.
Промените в търсенето на енергия ще имат ефект на глобалното търсене на въглища, което трябва да падне 8% тази година.
След като Китай е първата страна, която спря икономиката си в отговор на вируса, използването на въглища рязко спадна в началото, макар че сега се възстановява и очакванията сред енергийните анализатори са, че производството през тази година ще намалее с малко над 1%.
Според изследователите най-голямото нещо, което засега емисиите на CO2 в момента, е намаляването на автомобилния транспорт. Според световната средна активност на автомобилния транспорт на IEA спадна до 50% от нивото на 2019 г. до края на март 2020 г.
Както се вижда от нашата диаграма, почти всяка държава е наблюдавала огромен спад в използването на пътища. Това доведе до масов спад в използването на нефт.
„В рецесията през 2009 г. средното търсене на петрол намалява с 1,3 милиона барела на ден спрямо 2008 г. каза Ерик Холм Рейсо, от Rystad Energy, независима изследователска фирма.
"Това е много по-тежък цикъл."
По същия начин въздушните пътувания са спаднали значително, но с различни количества в различните региони.
В Европа броят на полетите е намалял с около 90%, докато в САЩ той е по-устойчив с около половината от броя на самолетите, които излитат в сравнение с миналата година.
В световен мащаб обаче търсенето на реактивно гориво намалява с 65% спрямо април.
„Това, което виждаме, е, че най-голямото относително намаление е във въздушния трафик“, казва Роби Андрю, старши изследовател в Центъра за международни изследвания на климата и околната среда (Цицерон).
„Но емисиите във въздуха са само около 3% от общия обем в света. Така че макар относителните намаления на сухопътния транспорт да са по-ниски от въздушния транспорт, абсолютните намаления там са много по-значителни.“
Не е същото навсякъде
Въпреки че блокирането може да се почувства доста равномерно в целия свят, има различни вариации в намаляването на емисиите от различни градове.
Ако вземем за пример Париж и Ню Йорк, контрастът, както е показано на нашата диаграма, е огромен. Париж отбеляза спад на CO2 от 72% (+/- 15%) през месец март в сравнение с нормалното.
През същия период в Ню Йорк се наблюдава спад на CO2 от около 10%.
Така че защо голямата разлика?
"В района на Париж няма големи централи за изкопаеми горива или индустриални обекти", казва Филип Сиайс от Института Пиер Симон Лаплас в Париж.
"Друга разлика е дали сградите се отопляват с гориво или с електричество. Във Франция около 70% от електроенергията идва от ядрената енергия."
Голяма част от CO2 в Ню Йорк идва от емисиите, свързани с отоплението на сградите. Но значителни емисии идват от инсталации за изкопаеми горива в границите на града. Автомобилите съставляват много по-малък дял от общото потребление на енергия.
„Предполагам, че трябва да се замислим, че ние затворихме целия град и получихме намаление с 10% на емисиите на CO2“, заяви проф. Русин Коман от университета в Колумбия в Ню Йорк.
"Все още излъчваме повече от 80% от предишните ни емисии на CO2. Това е огромно число. Така че личното поведение наистина няма да реши проблема с емисиите на въглерод. Имаме нужда от системна промяна в начина, по който се генерира и предава енергия."
Дали емисиите на CO2 вече са достигнали връх?
Още през 2008 г. европейската електроенергия беше силно засегната от глобалната финансова рецесия, а търсенето на енергия рязко спадна.
Но когато това търсене отново се повиши, слънцето и вятърът дотогава бяха достатъчно големи, за да осигурят целия растеж.
Използването на изкопаеми горива в Европа за производство на електроенергия никога не се връща на нивото, на което е било преди катастрофата. Сега експертите смятат, че нещо подобно може да се случи с пандемията на коронавирус.
„В около половината свят вече видяхме пиково търсене на изкопаеми горива“, казва Кингсмил Бонд от независимия финансов мозъчен тръст Carbon Tracker.
"В Европа беше 2005 г., в САЩ 2007."
Това означава, че тенденцията в търсенето оттогава е низходяща.
Той добави: "Имало е пик на търсенето на въглища в световен мащаб през 2013 г. Ако погледнете търсенето на автомобили, все повече се приема, че сте виждали пиково търсене на конвенционални коли през 2017 г."
Значи големият хит на пандемията върху въглерода означава ли, че миналата година, 2019 г., ще стане годината, в която светът достигна повратна точка?
Не толкова бързо.
Спадът на въглеродните емисии след рецесията през 2009 г. беше последван от рязко покачване от почти 6% през 2010 г.
Нещо подобно може да се случи през следващите няколко години.
"Към този момент не виждаме ясни признаци, че пандемията и общественият ни отговор към нея ще доведат до значителни и постоянни промени в пътя на бъдещите глобални емисии", заяви Роби Андрю от Цицерон.
"В момента, който виждаме, са незабавни реакции на емисиите и след повечето предишни кризи глобалните емисии се върнаха към своята предикризисна траектория."
Какво става, ако CO2 се намали така всяка година?
За да продължи светът да остане под 1.5C през този век, светът се нуждае от подобни съкращения в обозримото бъдеще, за да се запази тази цел.
„Ако Covid-19 доведе до спад на емисиите от около 5% през 2020 г., това е видът на намаление, от което се нуждаем всяка година, докато около 2050 г. се достигнат ненулеви емисии“, казва Глен Питърс, също от Cicero.
"Такива намалявания на емисиите няма да се случат чрез блокиране и ограничения, а чрез политики за климата, които водят до внедряване на чисти технологии и намаляване на търсенето на енергия."
Енергийните експерти смятат, че ще има отстъпление през следващата година, но че в дългосрочен план светът ще премине към по-екологични горива.
Но може да не е достатъчно, за да поддържат температурите до по-безопасни нива.
"Този низходящ наклон ще се ускори във времето отвъд пиковата изкопаема енергия", казва Ерик Холм Рейсо от Rystad Energy.
"Това не звучи с 1.5C, но може би 1.8-1.9C градуса може да бъде в обсега и тази ситуация в момента може да помогне за постигането на това, според мен."
Какво научихме?
Много изследователи на климата са оптимисти, че тази смъртоносна пандемия е научила правителствата на някои критични уроци, които могат да приложат към проблема с повишаването на температурите.
Голямото предизвикателство е да се гарантира, че възстановяването има зелен фокус.
Според проф. Гейл Уитман от университета Ланкастър, Обединеното кралство, беше почти невъзможно да се повярва, че правителствата по целия свят, изправени пред спешна ситуация за здравето, ще поставят човечеството пред икономиката. Но те го направиха.
"Можем да се възстановим от екзистенциална, сложна заплаха и да изплуваме много по-силни и устойчиви", казва тя.
„Което засилва идеята, че можем да правим нещата по различен начин на климата, че можем да се справим с този.
Прочетете още
- 14:00 Как да си направим кална алея пред блока – пловдивчанин ни показа СНИМКИ
- 12:00 Ще се къпят в щастие: три зодии, които ще имат късмет до края на април
- 15:00 Баба къса теменужки в Морската градина, в Мрежата се разрази дискусия СНИМКИ
- 13:22 Зверско задръстване на изхода на Симитли по пътя за Кулата СНИМКИ