НАТО работи за предотвратяване на руското заглушаване на граждански полети, заяви ръководителят на алианса във вторник, два дни след като самолетa, превозващ председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, загуби способността си да използва GPS навигация във въздуха в въздушноto пространство над Пловдив.
Припомняме, че самолетът кацна благополучно в неделя, но българските власти заявиха, че подозират, че Русия стои зад намесата. Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков отрече.
„Това се приема много сериозно“, каза генералният секретар на НАТО Марк Рюте по време на пресконференция в Люксембург с премиера и министъра на отбраната на херцогството. „Мога да ви уверя, че работим ден и нощ, за да противодействаме на това, да го предотвратим и да се уверим, че няма да го направят отново.“
Нито Русия, нито фон дер Лайен са коментирали публично инцидента. ЕС и НАТО са отделни субекти с различен набор от държави членки, но сигурността на Европа е жизненоважен въпрос и за двете.
Рюте заяви, че заглушаването е част от сложна кампания на Русия от „хибридни заплахи“, като прерязване на подводни кабели в Балтийско море , заговор за убийството на германски индустриалец и кибератака срещу Националната здравна служба в Обединеното кралство.
„Винаги съм мразил думата „хибрид“, защото звучи толкова сладникаво, но хибридът е точно това заглушаване на търговски самолети с потенциално катастрофални последици“, каза той.
Чуйте разговора между контролната кула и пилота на самолета на Фон дер Лайен
Новината, че предполагаема руска намеса е деактивирала GPS-навигационните услуги на летището в Пловдив и е принудила самолета на Фон дер Лайен да кацне без GPS навигация, беше съобщена първо от Файненшъл Таймс в понеделник.
Говорител на Европейската комисия потвърди за инцидента и каза, че от българските власти е получена информация за „руска намеса“, която е деактивирала GPS-навигационните услуги на летището в Пловдив.
По-късно пресслужбата на българското правителство изпрати съобщение, в което потвърди, че GPS сигналът е бил заглушен по време на кацането на самолета на Фон дер Лайен. В съобщението обаче липсваше информацията, че става дума за предполагаема руска операция.
Така нареченото заглушаване на GPS сигнала, което изкривява или предотвратява достъпа до сателитната навигационна система, традиционно се използва от военните и разузнавателните служби за защита на чувствителни обекти, но все по-често се използва от страни като Русия като средство за нарушаване на цивилни процеси, отбеляза Файненшъл Таймс.
Инцидентите със заглушаване на GPS сигнали са се увеличили значително през последните години, след като Русия нападна Украйна през февруари 2022 г., засягайки самолети, лодки и цивилни, които използват услугата за ежедневна навигация.
Ген. Атанасов иска оставката на шефа на ДАНС заради самолета на Фон дер Лайен
Песков с първи думи за заглушаването на GPS сигнала на самолета на Фон дер Лайен
Министерски съвет с важни подробности за полета на Урсула фон дер Лайен