Котвата на танкера Eagle S беше открита на дъното на Финския залив, която той вероятно е „загубил“ по време на прекъсването на няколко подводни кабела на дъното на Балтийско море на 25 декември. 

Котвата на танкера на руския сенчест флот "Eagle S" беше вдигната на палубата от екипа на HMS Belos на шведския флот на 6 януари. След това котвата е предадена на Финландия, съобщава Yle.

Зад котвата е открита следа с дължина няколко десетки километра.

„Местоположението на откритата котва е по протежение на маршрута, поет от Eagle S, на ниво Porkkalanniemi. Котвата беше в западния край на знака за влачене, открит на морското дъно, близо до точката, където знакът за влачене завършва“, каза генералният директор на разследването комисарят на Наказателния район Ристо Лохи в прессъобщение.

Властите намериха котвата на морското дъно миналия уикенд и започнаха процеса на възстановяване. Това отне известно време, тъй като котвата лежеше на дълбочина около 80 метра.

Eagle S, танкер, руска сенчеста флота, котваЦял екран
Котвата на Eagle S на дъното на Финския залив Снимка: Finnish police

Котвата вече е притежание на следователи, разследващи повреда на подводен електропровод и няколко комуникационни кабела във Финския залив следобед на 25 декември. Основната версия е, че кабелите са били скъсани от котвата на танкера Eagle S, който е отплавал от руско пристанище.

Танкерът Eagle S, който се смята за част от руския „сенчест флот“ и се подозира, че е повредил кабели във Финския залив на 25 декември, сега е в едно от пристанищата близо до град Порвоо.

Полицията подозира осем членове на екипажа на Eagle S за утежнен вандализъм и утежнени телекомуникационни смущения.

На борда на цистерната продължава и проверката на Агенция за транспорт и съобщения „Трафиком“, която е насочена към техническото състояние и съответствието с всички необходими изисквания.

Eagle S, танкер, флот в сянкаЦял екран
Руският танкер Eagle S

Херман Люнгберг, адвокат, представляващ корабната компания на Eagle S, поиска през уикенда Централната криминална полиция да прекрати разследването си за повредата на кабела.

„Мисля, че целият екипаж (и корабът) не може да бъде държан като заложник, ако някой се е объркал“, каза тогава адвокат Люнгберг.

Той основава иска си на различни раздели от Наказателния кодекс, Закона за финландската икономическа зона и Конвенцията на ООН по морско право.

Но полицията възнамерява да продължи разследването.

„Всичко ще бъде извършено по план“, казва криминалният комисар Ристо Лохи. Той каза, че ситуацията непрекъснато се променя и класификацията на престъпленията може да се промени с напредването на разследването.

Припомняме, че танкерът Eagle S е заподозрян в повреда на електропровода Estlink 2 заедно с четири телекомуникационни линии. Полицията смята, че екипажът на танкера е влачил котвата по дъното, скъсвайки два морски кабела между Хелзинки и Талин, управлявани от компанията Elisa.

орел СЦял екран
Скъсани кабели

Друг скъсан кабел, също минаващ от Хелзинки до Талин, принадлежи на китайската компания CITIC Telecom. Четвъртият повреден кабел, C-Lion1, принадлежи на Cinia и свързва Хелзинки с Германия. На 26 декември финландските власти се качиха на борда на танкера Eagle S.