“Тетрисът” е една гениална идея. И като всяка подобна хрумка, изобретяването на една от най-великите игри в историята, е дошло напълно случайно.

Алексей Пажитнов бил софтуерен инженер в Съветската академия на науките в Москва. Той трябвало да изпробва нов тип компютър - Електроника 60. За да го направи, програмирал много простичка игра, подобна на пъзел, с който си играел като дете. Щяло да установи колко точно мощен бил компютъра и в същото време - да донесе малко развлечение.

Едва ли обаче имал представа, че тази игра ще се превърне в най-великата, най-пристрастяващата и най-успешната игра на всички времена.

6 юни, 1984 г.

Играта “Тетрис” тъкмо започнала своето пътуване, някъде отвъд жестоката и непробиваема желязна завеса. Идеята била много проста - геометрични формички падат на игралното поле, а междувременно играча се опитва да ги подреди в линия. Пажитнов се вдъхновил от настолната игра “Пентомино” - класика по онова време, чиято цел била да подредиш общо 12 парчета с различна форма в една квадратна кутия.

Решил обаче да я опрости леко и да използва само онези, които били съставени от четири квадратчета. В крайна сметка формичките от 12, станали само 7. Нарекъл играта “Тетрис” - използвал гръцкото “tetra” като основа, което в буквален превод означава четири. Слял думата с “тенис” - любимият му спорт.

И така се родила най-великата игра на света.

Самият пажитнов веднага се пристрастил. Споделя, че не можел да спре да играе на прототипа. Въпреки това обаче изобретяването на компютърна игра в пика на Студената война не било никак лесна задача.

Компютърът Електроника 60 нямал особени графични възможности. Имал по-малко памет. Играта обаче станала особено популярна и Пажитнов бил натоварен със задачата да направи играта за по-широко разпространена машина, която била и с по-добри характеристики. Инженерът трябвало да подобри значително графиката и решил да потърси помощта на Владимир Герасимов - 16-годишен студент, който отишъл на стаж в неговия офис. Днес Герасимов е успешен разработчик за технологичния гигант Google, но тогава бил просто хлапак, получил златна възможност.

Така играта станала още по-популярна. Било като да драснеш клечка в буре с барут - всеки в Русия имал “Тетрис” на компютъра си.

Човек би си помислил, че изобретението би донесло милиони на своя създател. Въпреки това обаче Пажитнов не спечелил кой знае колко. И без това никога не е имал подобно намерение. Всички права върху продукта били собственост на държавата, а по онези времена цялата идея за това да продадеш програмата си била все още далечна и непозната. Хората разбирали от уста на уста и се сдобивали с играта с помощта на отдавна забравените от нас флопи дискове.

Тогава Пажитнов чул слухове, че “Тетрис” май е прекрачил Желязната завеса и се играе в страни, които не са част от Източния блок. Годината била 1986, когато програмистът получил съобщение през телетекст. Негов автор бил Робърт Стайн - търговски представител на базирана в Лондон софтуерна компания, която искала да уреди авторските права над играта и да я продава на Запад.

The original version of Tetris.

Самият Стайн научил за изобретението на Пажитнов, когато бил в Унгария и така се зародила идеята. Предложил, разбира се, солидна сума пари в замяна.

“По онова време английският ми беше ужасен, така че някак скалъпих положителен отговор и обясних, че ще се радвам да получа тяхното предложение и да обсъдим евентуалното си сътрудничество”, разказва Пажитнов пред CNN.

Бил съвсем наясно, че подобно бизнес сътрудничество със западна компания можело много лесно да го вкара в затвора и то преди да е спечелил каквито и да е пари от цялата работа. Затова започнал да проучва как може да продаде правата за “Тетрис” през правителството.

Лондонският търговец обаче приел отговора на руския програмист като зелена светлина и започнал веднага да произвежда играта. Но точно когато се подготвял да я пусне на пазара, получил съобщение от организация в рамките на СССР, която била нещо като серизащ орган за вноса и износа на софтуерни и хардуерни устройства.

Казали му, че правата не били официално предоставени на компанията и пускането на “Тетрис” на пазара било незаконно.

След поредица от преговори все пак правата върху играта били уредени и тя започнала да се продава като едно от комерсиалните компютърни заглавия. Годината била 1988, а САЩ и Великобритания били обсебени.

Играта се продавала много добре, но големите пачки били другаде - в конзолите. Тогава холандският разработчик на видео игри и доста успешен бизнесмен Хенк Роджърс осъзнал истинския потенциал на “Тетрис”. Роджърс живеел в Япония и бързо прозрял колко подходяща е играта за конзолата Game Boy, който тъкмо стъпвал на пазара като най-новата разработка на Nintendo. Съвсем скоро щяла да бъде пусната и в Северна Америка, Европа… и затова Роджърс искал някак да убеди компанията да се сдобие с копие от успешната игра.

Така и станало. Сделката била факт - президентът на американското представителство на компанията се съгласил, въпреки че японския разработчик вече имал една успешна карта в ръката си - Марио. Но Роджърс бил категоричен - ако от Nintendo искат всеки, абсолютно всеки да купи играта им - трябва да включат в нея “Тетрис”.

От там се съгласили, но имало огромен проблем с авторските права. Имало дузина собственици и цялата процедура се проточила. Роджърс трябвало лично да лети до Москва. Качил се на самолет, успял да си уговори среща с компанията, която била основен източник на авторските права, наел си преводачка (която по всяка вероятност била агент на КГБ) и в крайна сметка се озовал в една стая с Алексей Пажитнов.

Двамата веднага се харесали. Седмица по-късно Роджърс се прибрал с подписано споразумение. Играта “Тетрис” щяла да бъде включена в Game Boy.

Не е съвсем ясно кой на кого е помогнал да постигне успех. Конзолата с руската игра продала 35 милиона копия и се превърнала в една от най-успешните на своето време. Играта пък станала още по-популярна.

А Пажитнов… още не бил спечелил пари от цялата история.Pajitnov and his son with the UK and US PC versions of Tetris in 1989.Причината за това били десетките правни проблеми, дела за авторски права… И тогава всички сключени договорки в крайна сметка изтекли през 1995 г. Едва тогава създателят на играта започнал да печели пари от своята рожба.

Към днешната дата “Тетрис” е бил пуснат на над 65 платформи - световен рекорд. Има над половин милиард сваляния на мобилни устройства, а тази година изобретението на Пажитнов отбеляза своя 35-годишен рожден ден.