Швейцарската часовникарска компания Swatch беше принудена да се извини и да оттегли реклама от своята колекция Swatch Essentials, след като предизвика остри критики заради обвинения в расизъм.

В рекламните материали азиатски модел е заснет в поза, при която издърпва ъгълчетата на очите си назад – жест, който мнозина коментатори, особено в Китай, възприеха като подигравка и обиден стереотип, известен като „наклонено око“.

Компанията публикува официално извинение както на английски, така и на китайски език в социалните мрежи Weibo и Instagram. В съобщението Swatch заявява, че е взела под внимание реакциите на обществото и е премахнала всички свързани изображения по целия свят. „Искрено се извиняваме за евентуалното неудобство или недоразумение, което това може да е причинило“, се казва още в позицията.

Новият скандал идва в момент, когато компанията вече изпитва сериозни финансови трудности. Акциите на Swatch отчетоха спад от 2,7% в ранната търговия в понеделник, а от началото на 2023 г. са изгубили повече от половината от стойността си. Допълнителен натиск оказва и наложеното 39% мито върху износа за САЩ, което затруднява продажбите на международните пазари.

През 2024 г. приходите на Swatch намаляват с 14,6% до 6,74 милиарда швейцарски франка (около 6,2 милиарда британски лири). Основна причина за този спад е намаленото търсене в Китай – ключов пазар за компанията. Само през миналата година Китай, Хонконг и Макао са формирали около 27% от глобалните продажби на групата.

Swatch, която освен едноименните часовници произвежда и марките Omega, Longines и Tissot, обяснява затрудненията с „постоянно трудни пазарни условия и слабо търсене на потребителски стоки като цяло“.