Театърът в Древна Гърция се е смятал за нещо повече от забавление, той е бил културна забележителност. Гръцките трагедии и комедии, като пиесите на известните драматурзи Еврипид и Софокъл, продължават да оформят нашето разбиране за Древна Гърция. Важен аспект на тези изпълнения е използването на маски, инструмент, който надхвърля обикновеното прикриване.

Тези маски не криели емоциите, а напротив, прожектирали ги. Те помагали на актьорите да достигнат до цялата публика с изражението си, създавайки театрален спектакъл. Маските също позволявали на актьорите да изпълняват няколко роли в една пиеса, което е много важно във време, когато всички роли се изпълняват от мъже, включително тези от противоположния пол.

Тази трансформираща способност на маските позволява на актьорите да въплъщават боговете и митологичните фигури, централни за древногръцките истории, пише GreekReporter. Връзката между маските и въплъщението е особено силна в случая с Дионис, бога на виното. Гърците виждат паралел между трансформиращата сила на маската и влиянието на виното върху поведението и благоразумието.

Дионис играе жизненоважна роля в развитието на древногръцкия театър, който е тясно свързан със забавлението и ритуалната лудост. Самият термин "вакханалия" произлиза от латинското му име "Bacchus". В мита Дионисий освобождава последователите си от социалните ограничения чрез вино и ритуал, както е изобразено в пиесата на Еврипид „Вакхите“.

По време на фестивали в чест на Дионис, като годишната Дионисия в Атина, големи тълпи се събират от цяла Гърция, за да гледат тези представления. Театърът се превръща в основна част от идентичността на града, получавайки подкрепа както от държавата, така и от влиятелни покровители на изкуствата. Маските, които играят важна роля в тези представления, са направени главно от боядисан лен, въпреки че оригиналните копия не са оцелели до наши дни.

Наскоро великолепна маска от теракота, за която се смята, че изобразява Дионис, беше намерена в древногръцкия град Даскилеон в Западна Турция. Тази изразителна маска, вероятно изобразяваща леко опиянен бог, е открита в акропола на града. Археолозите предполагат, че може да е служил за жертвоприношение на Дионисий, демонстрирайки силната връзка между бога, маските и богатия културен гоблен на древногръцкия театър.