Астрономи, използващи космическия телескоп Webb, са изследвали покрайнините на галактиката Млечен път, по-специално регион, наречен Най-външната галактика. Намира се на 58 000 светлинни години от центъра на нашата галактика. За сравнение, Слънчевата система се намира на 26 000 светлинни години. В резултат на това учените получиха зашеметяващи изображения на клъстери от много млади звезди и станаха свидетели на процеса на тяхното раждане.

Изследването е публикувано в Astronomical Journal, пише Space. Според учените те са знаели за тези области на космоса, където се случва раждането на нови звезди, но техните характеристики остават загадка. Регионите, където се раждат нови звезди, са пълни с плътни и огромни натрупвания на междузвезден газ или молекулярни облаци. Астрономите са съсредоточили вниманието си върху два молекулярни облака, наречени Digel Cloud 1 и Digel Cloud 2, които са с дължина много светлинни години.

Изключително млади протозвезди могат да се видят в нови изображения от телескопа Webb. Това са обекти, които все още не са набрали достатъчно маса, за да предизвикат термоядрен синтез на водород в ядрата си. Именно този процес определя дали даден обект е възрастна звезда или звезда от главната последователност.

Звезди на Млечния пътЦял екран
Нови изображения от телескопа Webb показват изключително млади протозвезди Снимка: NASA

Както всички много млади протозвезди, обектите в края на Млечния път изстрелват струи гореща плазма. Учените казват, че не са очаквали да видят такова активно звездообразуване и толкова впечатляващи струи в Digel Cloud 2.

Химическият състав на Digel Cloud 1 и Digel Cloud 2 е малко по-различен от този на други региони на Млечния път. Те не съдържат химически елементи, които са по-тежки от водорода и хелия. Астрономите наричат ​​такива тежки елементи метали. Благодарение на това свойство учените разполагат с космическа лаборатория, за да разберат по-ранната история на Млечния път. Това се отнася за периода, когато умиращите звезди са започнали да изпълват галактиката с метали.

Звезди на Млечния пътЦял екран
В региона Digel Cloud 2S астрономите са открили особено активни много млади звезди, изстрелващи струи плазма Снимка: NASA

Астрономите току-що са започнали да изучават молекулярните облаци в покрайнините на нашата галактика и възнамеряват да продължат наблюденията си, за да разкрият някои от мистериите. Например, все още не е известно защо в звездните купове на Най-външната галактика има много звезди с различна маса. Изследването може да помогне да се разкрие как различните региони на космоса влияят върху формирането на различни видове звезди. Астрономите също искат да разберат защо младите звезди изпускат струи плазма по необичаен начин.