Питали ли сте се защо самолетите летят рядко над Южния полюс? Отговор на това даде пилотът Марио Бакалов във Facebook профила си.

Той също така добавя графики, с които информацията да бъде по-ясна.

Пилотът посочва, че основните причини за рядкото летене на Южния полюс са две. Може би някои от вас вече са се досетили поне за едната.

Вижте подробонсто му обяснение:

Защо летят самолети само рядко над Южния полюс? Напоследък често ми задавате този въпрос и затова бих искал да опиша основните 2 причини придружени с няколко графики.

1. Първата причина е местоположението на континентите.

На северното полукълбо се намира по-голямата част от континентите и 90% от земното население живее там. Най-краткият маршрут от Америка до Азия например минава през северния полярен кръг в Арктика. За разлика от Северното полукълбо, 80% от
Южното полукълбо е покрито с вода и само части от Африка, Южна Америка и Австралия се намират там. В Антарктика дори не живеят хора. Съответно единствените смислени полети биха били между Южна Америка, Южна Африка, Австралия и Нова Зеландия.
И действително има такива полети, които пресичат южния полярен кръг и прелитат над части от Антарктика, например Сидни-Йоханесбург или Мелбърн-Сантиаго,
пише Бакалов.

2. Втората причина е липсващата възможност за аварийно кацане над Антарктика.

При дълги полети над вода, особено в двумоторен самолет, има изисквания относно максималната дистанция до следващото летище (обичайно 3 часа до кацане). Тъй като обаче летища в Антарктика няма, не са и възможни линейни комерсиални полети, поне със сегашните самолети и със сегашните регулаторни изисквания. Най-близкото летище се намира в аржентинския град Ushuaia, на 4.000 км разстояние от южния полюс.

Освен това липсва и допълнителна авиационна инфраструктура като радарно покритие, радио връзка и метеорологични балони и съответна техника за прогнози.

Въпреки, че Антарктика е огромен, защитен природен резерват, има планове за построяването на писта. Австралия е стартирала проект за получавана на разрешение и ако наистина се реализира този план, може до 2040 г. да бъде изградено летище, което ще улесни прекосяването по въздух на ледения континент", завърши Бакалов.