Иновациите бяха въведени в много сфери, но в жп транспорта сякаш не са значителни.
През последните около два века товарните влакове не са се променили особено: масивни локомотиви все още дърпат "неумни" вагони. Скоро обаче това може да се промени.
Parallel Systems, създадена от трима инженери от SpaceX, представи своя прототип на превозно средство, което обещава да модернизира железопътния превоз на стоки чрез автоматизация и батерии, пише Ars Technica.
Стартъпът не иска просто да замени настоящите дизелови локомотиви с такива на електричество, а изцяло да премахне локомотивите като такива. Прототипът показва превозни средства с батерии, електромотори, четири колела и множество сензори, които им позволяват да се движат автономно. Един контейнер, обичайно около 6 метра дълъг, ще бъде превозван от две такива машини.
Те ще се позиционират автоматично на достатъчно разстояние, а контейнерът ще бъде спускан върху тях от кран. След това превозните средства ще използват камери, за навигация. И тъй като всяко от тях разполага с всичко необходимо, няма нужда да е част от по-дълга композиция: един контейнер може да се придвижи самостоятелно от точка А до точка Б.

Parallel все пак планира да ги пуска в група: между 10 и 50 "коли", казва Мат Сол, CEO на компанията. Причината е, че така те ще се възползват от законите на аеродинамиката.
По днешните стандарти в САЩ дори и 50 вагона един след друг представляват сравнително къса композиция. "Влаковете винаги са били дълги, но през последните години станаха още по-дълги, защото това пести пари. Проблемът е, че сега имаме 4-5-километрови влакове. Къде можеш да паркираш толкова дълъг влак?", посочва Сол.
Надеждата му е, че когато влаковете станат по-малки, по релсите ще могат да бъде превозван и товар, който досега се транспортира чрез камиони — тъй като терминалите ще станат по-малки и могат да бъдат изграждани по-близо до клиентите.
Прототипът на Parallel може да измине до 800 км с едно зареждане на батериите, а двете превозни средства могат да носят до 29 тона товар всяко,пише Камерите и сензорите са достатъчни те да се справят сами, а при нужда ще могат да бъдат управлявани от хора дистанционно.
Идеята на инженерите ще се изправи пред електрическото и автономно бъдеще на камионите, което също ще свие разходите (дори само автономното придвижване ще ги намали наполовина, според някои изчисления). Електрическите камиони, освен по-евтини, ще намалят и вредните емисии: а именно цената и замърсяването са двата плюса на жп транспорта.