Заради двете катастрофи на лайнерите 737 Max, цените на акциите на компанията Boeing отбелязаха рекорден спад, считано от 2001 година до днес. Едновременно с това Китай спря полетите на тези самолети и се разрази ужасен репутационен скандал. Очакват се дългосрочни последствия за бизнеса на Boeing.
Акциите на Boeing след приключването на вчерашните търгове на нюйоркската борса към се сринаха с почти 11% до $371,40 за една акция, отбеляза Bloomberg. Това е рекорден спад за корпорацията, считано от 17 септември 2011 година, когато след терористичните актове ценните книжа на Boeing поевтиняха с 13% наведнъж.
Причината за вчерашния пиков спад е втората за изтеклите пет месеца катастрофа на самолета Boeing 737 Max 8 – най-новата флагманска модификация на американския производител на самолети. На 10-ти март сутринта самолетът на авиокомпанията Ethiopian Airlines, извършващ полета ET 302 от столицата на Етиопия Адис Абеба към столицата на Кения Найроби, катастрофира шест минути след излитането, Загинаха всичките 157 души на борда – 8 члена на екипажа и 149 пасажера от 35 държави. Предишната катастрофа с Max 8 стана на 29-ти октомври миналата година. Тогава самолетът на индонезийският превозвач Lion Air рухна в Яванско море 13 минути след излитането от летището на Джакарта. Загинаха 189 души.
Forbes проучи информацията за възможните причини за възникване на катастрофите и попита експертите в тази област, как всичко това ще се отрази на бизнеса на Boeing.
Подозрителните съвпадения
„Черните кутии“ на рухналия в Етиопия самолет бяха открити, но причините за катастрофата все още са неясни. Командирът на самолета е докладвал на наземните диспечери за проблеми с управлението и помолил разрешение за спешно кацане. Само че не е успял да съобщи по-детайлно за възникналите проблеми – заяви пред медиите генералният директор на Ethiopian Airlines Теволде Гебремариам. Според данните на услугата FlightRadar, лайнерът е имал проблеми с набирането на височина: след като се издигнал до 2469 метра самолетът изведнъж е слязъл до 2347 метра, а след това отново е набрал височина от 2621 метра, след което изчезва от екраните на радарите.
В интервю за CNN бившият генерален инспектор на министерството на транспорта на САЩ Мари Скиаво обърна внимание на твърде „подозрителните съвпадения“ в поведението на Max 8 на етиопския превозвач и лайнера Lion Air, който катастрофира през месец октомври. И тогава самолетът рязко пикира съвсем скоро след излитането.
Според предварителните данни от разследването, причината за катастрофата близо до Джакарта е неизправен сензор за отчитане ъгъла на атаката. Уредът грешно е сигнализирал, че крилото на самолета е под критичен ъгъл, при който се наблюдава срив на въздушния поток и пропадане на самолета. За да се парира тази заплаха, системата MCAS (maneuvering characteristics augmentation system) автоматично наклонява носа на самолета надолу. Тази нестандартна ситуация е фиксирана при четири полетни рейса подред. След катастрофата Boeing пуска допълнителни инструкции за пилотите, в които подробно се обяснява работата на системата MCAS.
Има и други версии за причините за катастрофата в Индонезия – например неизправност в управлението и дори непознаването от страна на пилотите на функциите на електронните помощници на самолета. Но ако се окаже, че сензорът за ъгъла на атаката е бил неизправен, то следователите ще трябва да изяснят, дали това е производствен или експлоатационен дефект – тоест, устройство може да е заменено, а след това некоректно настроено от авиокомпанията по време на техническото обслужване на 737 Max.
Китайската заплаха
Докато разследванията на двете произшествия не приключат, Boeing явно ще търпи съществени репутационни загуби.
Boeing 737 Max е най-добре и най-бързо продавания самолет в историята на компанията. Продадени са и има твърди поръчки за над 5000 броя на над 100 клиента от целия свят. През месец януари тази година Boeing съобщи за годишни продажби на 350 самолета за общо 70 клиента. Цената на този лайнер е около $120 милиона. Главната особеност на този модел са двигателите LEAP-1B с икономичен разход на самолетно гориво.
Китай е най-големият пазар за Boeing 737 Max (около 20% от всички поръчки), а китайските власти обърнаха внимание на твърде големите прилики на двете катастрофи и моментално спряха полетите и използването на 96-те самолета от този тип в страната, поради „нулевата търпимост към заплахите за безопасността на хората“. Това е твърде болезнено решение и сериозен сигнал за Boeing. Ситуацията става сложна и неприятна, понеже никой не се съмнява, че производителят ще се опита да парира неблагоприятните за себе си изводи. Ако причината за катастрофата се окаже производствен дефект, ще последват съдебни дела от страна на роднините на жертвите и от авиокомпаниите. Но ако причината се окаже друга, и последствията за бизнеса на Boeing ще бъдат други.
Освен китайските авиокомпании, полетите на 737 Max преустановиха и пострадалата Ethiopian Airlines, като и Cayman Airways. Но повечето клиенти на Boeing заявиха, че преди да получат съответните рекомендации и препоръки от производителя, ще продължат да използват самолетите по същия начин, като досега.
Поради катастрофата в Етиопия Boeing отмени презентацията на новия лайнер 777Х. Но производителят подчерта, че не предвижда промени в програмата за производство на новия самолет.
Скандалът с Boeing едва ли ще помогне на неговия основен конкурент Airbus. Моделът 737 Maх 8 предлага отлични параметри и се продава много добре. Ако разследването покаже, че причината за катастрофата на 737 Maх 8 не е производствена, бизнесът на Boeing няма да пострада. Към днешен ден се счита, че това е една черна серия от съвпадения за Boeing, която няма да окаже особено влияние на производителя.
По материали на Forbes