Специалисти от Българската асоциация „Отопление, вентилация и климатизация“ (БАОВК) апелират всички потребители да бъдат внимателни не само при избор на климатик, но и кого викаме за монтажа и поддръжката на уредите. Причината за това са зачестилите сигнали от хора, жертва на несертифицирани фирми за работа с флорни и парникови газове, които предлагат нискокачествени продукти и услуги.
След избора де факто потребителят е обвързан с доставчика докато уредът съществува и е в експлоатация, коментира пред Радио София Петър Хетемов, член на БАОВК.
Изпълнителите от сивия сектор не оставят нужната документация, включително и счетоводна, а в случай на нужда, не отговарят на телефоните, ако въобще са оставили номера за връзка.
СНИМКА: Хитрец топли и охлажда две стаи с един климатик
Може да се наложи да се търсят правата чрез Комисията за защита на потребителите, но при наличие на гаранционна карта и документ за покупка, допълни Хетемов за БНР.
Според него - при сегашните цени - за отопление през тази зима най-изгодно ще бъде ползването на климатик.
Това е и най-бързото решение за потребителите да се премине от един вариант на отопление към друг. Подходящи за отопление са инвенторните битови климатизатори, тип сплит системи, които се инсталират най-бързо, но в същото време са с високи параметри. Европейският съюз налага ежегодно на производителите да вдигат енергийните класове и параметрите на уредите, така че дори по-бюджетните уреди вече са с висок клас по отношение на енергоефективността.
Петър Хетемов подчерта, че един уред се ползва за едно помещение. Той посъветва, ако се излиза от дома, уредът да не се изключва, а да се намалява до 18 градуса, а при връщане да се засилва до 24. По този начин помещението не изстива и консумацията на ел. ток не е толкова висока.