Чували ли сте за Patreon? Това е сайт за създатели на съдържание, който им позволява да предлагат на своите фенове ексклузивна медия срещу месечно заплащане. От Patreon се възползват художници, музиканти, ютубъри и много други, които искат да изкарат пари от своите творения.

Изглежда идеята се харесва и на Facebook, след като компанията разширява своята услуга Fan Subscriptions, с подобна функция. Тя беше въведена през миналия март за десет човека по целия свят. Тази седмица бяха изпратени имейли и на много други създатели на съдържание. Концепцията е проста – имате право да сложите абонамент от $4,99 за всеки потребител, който иска да вижда вашия ексклузивен фийд. Към днешен ден, записалите се за услугата получават всички пари, спечелени от своите фенове. Когато Fan Subscriptions стане официална обаче, Facebook ще започне да взема 30% от тези пет долара. Тази подялба е стандартна за света на мобилните приложения на Google и Apple, но не и за артистите. Patreon взима само 5% от доходите на създателите на съдържание. Освен това, според договора, Facebook има правото да предлага на потребителите „безплатни периоди от време на време с цел дискретност“. Тези пари ще бъдат удържани от доходите на артиста.

(and our affiliates) a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use such Supplemental Data. This license survives even if you stop using Fan Subscriptions."

— Matt Saincome (@MattSaincome) February 26, 2019

Мат Сенком, създателят на пънкарския блог The Hard Times, е неприятно изненадан от условията на Facebook. Според него е нормално Patreon да иска лиценза за съдържанието на артистите, за да рекламира платформата и самите артисти, докато ползват услугата ѝ. Facebook обаче нарушава статуквото и запазва правото си да ползва чуждата медия дори когато създателят се откаже от Fan Subscriptions. Според Сенком корпорацията ще залъже големите издатели, а след това ще поиска по-голям дял от доходите им и ще се възползва от това, което те издават. Много потребители вече не се доверяват на алгоритмите на Facebook, които представят продуктите им на ограничени групи от хора.

Сенком коментира: „Сякаш си нямат идея колко не им се доверяваме и как не им вярваме. Опарихме се от тях! Защо ще искаме да си търсим нова публика във Facebook, ОСОБЕНО когато сделката включва единствено пари?„.

Освен това цялата стратегия на Facebook за рекламиране на услугата също е съмнителна. Снощи покани са получили собствениците на страници за мемета и за спасяване на кучета. Те изрично отказаха, споделяйки своите мнения чрез постове в социалната мрежа: „Facebook отново е на хоризонта! Иска да продавам „абонаменти за фенове“ за тази страница. Това просто няма да се случи. Съжалявам, Facebook…“

Представител на Facebook сподели, че за момента от услугата Fan Subscriptions се възползват няколко хиляди души. Освен това компанията твърди, че идеята за предназначените за нея 30 процента още не е официално приета. Аналитиците имат сериозни съмнения, че Fan Subscriptions ще репликира успеха на сайта Patreon и ще спечели доверието на артистите. За момента виждаме точно обратното.