Експерт по IT сигурност казва, че остраняването на проблема на CrowdStrike може да отнеме „часове или дори дни". "Напълно е възможно един прост ред код да е целият проблем."

"Син екран на смъртта" удари няколко версии на Windows*

Какво е CrowdStrike?

CrowdStrike е американска фирма за киберсигурност, която помага на компаниите да управляват своята сигурност в „IT средите“ – всичко, което използва интернет връзка.

Основни функции на фирмата е да защитава компаниите и да предотвратява пробиви на данни и кибератаки. Основният продукт на CrowdStrike е Falcon.

Компанията има хиляди клиенти от целия свят, които ползват този продукт - от Microsoft, до световни банки, учебни заведения, летища, авиокомпании и много други. По-рано тази седмица от CrowdStrike обявиха актуализация на своя продукт Falcon, обещавайки „безпрецедентна скорост и прецизност“ при откриване на пробиви в сигурността. В изявление след срива, говорител на CrowdStrike посочи, че проблемът вероятно произтича от същия продукт. 

„Това е напълно безпрецедентно в исторически план“, казва технологичният репортер на ABC Анж Лавоипиер. „Никога не сме виждали нещо в такъв мащаб. Всъщност никога не сме виждали нещо дори толкова близо. Това подчертава риска от това, което ​​в индустрията се нарича пазарна консолидация, което е изискан начин да се каже, че твърде голяма част от глобалната икономика разчита на твърде малко технологични компании. Ще бъде дълго възстановяване.", допълва той.

"Изглежда, че това не е нещо, което може да бъде коригирано с централна команда от IT администратора в централата на фирмата. Те ще трябва да отидат и да рестартират всеки засегнат компютър."

Кои са засегнати?

Стотици малки бизнеси, големи авиокомпании, аптеки, телевизии, болници, хотели и много други сфери са засегнати. Снимки в социалните мрежи показва какъв е ефектът от прекъсването на CrowdStrike. „Аз съм на летището в Неапол. Полетът ни беше отложен и ни бяха дадени билети, написани на ръка!", написа мъж, а жена добави и снимка на нейния билет. Microsoft, VISA, RyanAir и Virgin Media също са засегнати.

Парламентът на Нова Зеландия съобщава за проблеми в компютърните им системи. Смущения има и платформата на London Exchange Group, а общият брой на отменените полети в света е 1078, по данни към 12 часа българско време. В Англия офлайн е и системата за запазване на часове за медицински прегледи.

Ето как изглежда обстановката на летището в Сидни и в много хранителни магазини, аптеки и банки. Подобна е и ситуацията в Япония, Индия и други страни. 

Магазини са принудени да затворят, докато проблемът не е отстранен, а тези, които не са го направили, приемат само плащания в брой, образувайки големи опашки.

В България

Институции в България изпитват затруднения. Засегната е и Нова Броудкастинг Груп, съобщават от медията. Летище София не е засегнато от глобалния IT срив, уточняват от пресцентъра на столичния аеропорт. Ако има отменени или закъснели полети, то те ще бъдат от други, засегнати летища или авиокомпании, се допълва в съобщението.

Превод: GlasNews.bg