Смъртоносната катастрофа на Air India миналия месец възобнови десетилетния дебат в авиационната индустрия относно инсталирането на видеокамери за наблюдение на действията на пилотите на авиокомпании, в допълнение към записите на гласовете от пилотската кабина и данните на борда, които вече се използват от разследващите произшествия.

Самолет катастрофира на летище в Индия ВИДЕО

Една от най-влиятелните фигури в индустрията, шефът на Международната асоциация за въздушен транспорт Уили Уолш, бивш пилот на авиокомпания, заяви в сряда в Сингапур, че има сериозни основания за инсталиране на видеокамери в пилотските кабини на самолетите, за да се следят действията на пилотите, в допълнение към записващите устройства за глас и полетни данни, които вече се използват от разследващите произшествия, съобщи Reuters. 

Авиационни експерти заявиха, че предварителен доклад на Индийското бюро за разследване на авиационни произшествия (AAIB) е повдигнал въпроси дали един от пилотите на полет 171 на Air India е спрял горивото към двигателите на Boeing 787 секунди след излитането, причинявайки непоправима ситуация.

При самолетната катастрофа в Ахмедабад, Индия, загинаха 241 от 242-мата пътници и екипаж на борда, както и 19 души на земята.

В този момент, „въз основа на малкото, което знаем към този момент, е напълно възможно видеозапис в допълнение към гласов запис да помогне значително на следователите в разследване на психично здраве“, казва Уили Уолш.

Поддръжниците на използването на камери в пилотската кабина твърдят, че записите биха могли да запълнят празнините, оставени от устройствата за запис на аудио и данни, докато противниците твърдят, че опасенията за поверителност и злоупотреба надвишават това, което според тях са незначителни ползи за разследванията.

Кадрите са били „безценни“ за австралийските разследващи авиокатастрофи, които са установили какво е довело до катастрофата във въздуха на хеликоптер Robinson R66 през 2023 г., при която е загинал пилотът, единственият човек на борда, според окончателния доклад на Австралийското бюро за безопасност на транспорта, публикуван 18 дни след катастрофата на Air India.

Видеото показва, че „пилотът е прекарал голяма част от това време, занимавайки се със задачи, несвързани с полета, включително използване на мобилен телефон и консумация на храна и напитки“, се казва в доклада.

ATSB похвали Robinson Helicopters за предоставянето на фабрично монтирани камери и заяви, че това насърчава други производители и собственици да обмислят продължаващите ползи за безопасността от подобни устройства.

През 2000 г. председателят на Националния съвет за безопасност на транспорта (NTSB) Джим Хол призова Федералната авиационна администрация да изисква търговските самолети да бъдат оборудвани с видеорегистратори в пилотската кабина.

Препоръката на Хол дойде след катастрофата на полет 990 на Egyptair през 1999 г., когато NTSB установи, че пилотът умишлено е разбил Boeing 767, убивайки всички 217 души на борда.

„В баланса между поверителността и сигурността, везните очевидно са наклонени към безопасността“, каза експертът по авиационна сигурност и бивш пилот на търговски авиокомпании Джон Нанс. „Защитата на пътниците е свещен дълг.“

Друг експерт по авиационна безопасност, Антъни Брикхаус, заяви, че като разследващ произшествия, той подкрепя видеозаписите от пилотската кабина, но признава, че пилотите на търговски полети имат реални опасения.

Видеото на полет 171 на Air India „би отговорило на много въпроси“, каза той.

Air India отказа коментар, съобщава Reuters. Американските синдикати на пилотите, като Асоциацията на пилотите на въздушни линии (ALPA) и Асоциацията на съюзническите пилоти (APA), твърдят, че записващите устройства за глас и данни в пилотската кабина вече предоставят достатъчно информация, за да се определи причината за катастрофата, и че камерите са нарушение на личния живот и биха могли да бъдат използвани неправилно.

"Няма тяга, губим мощност": Разкриха последните думи на пилотите на разбилия се самолет

Според говорителя на Американската академия по информационни технологии (APA) Денис Тайър, пилот на American Airlines, исканията за камери в пилотската кабина са разбираем отговор на „стреса от това да не се знае какво се е случило веднага след инцидента“.

„Мога да разбера първоначалната реакция: колкото повече информация, толкова по-добре“, но следователите вече разполагат с достатъчно данни, за да определят адекватно причината за катастрофата, което прави камерите ненужни, каза той.

Говорител на ALPA заяви, че осигуряването на по-безопасни полети изисква модернизиране на съществуващите системи за безопасност, за да се записват данни с по-високо качество, вместо добавяне на видеокамери.

„Има и опасения, че записите могат да бъдат използвани от авиокомпаниите за предприемане на дисциплинарни мерки или че видеото може да стане публично достояние след катастрофа“, каза Джон Кокс, експерт по авиационна безопасност, пенсиониран пилот на авиокомпания и бивш изпълнителен директор на ALPA по авиационна безопасност.

„Смъртта на пилот, показана в новините в 6 часа, не е нещо, през което семейството на пилот трябва да премине“, каза той.

Ако може да се гарантира поверителност по целия свят, „виждам аргумента“ за инсталиране на камери, казва Кокс.

Записите от пилотската кабина обикновено се пазят в тайна от разследващите, така че частични или пълни преписи се публикуват в окончателните доклади.

Въпреки това, Международната федерация на асоциациите на пилотите на авиокомпании заяви, че се съмнява, че поверителността на видеозаписите от пилотската кабина някога може да бъде гарантирана.

„Предвид голямото търсене на сензационни изображения, IFALPA няма абсолютно никакво съмнение, че защитата на данните от полетните записващи устройства, които могат да включват идентифицируеми изображения на членовете на екипажа, също няма да бъде гарантирана“, се казва в изявление на организацията.

Boeing отказа да каже дали клиентите могат да поръчат видеозаписи в пилотската кабина.