Специалистите на НАСА и Масачузетския технологичен институт (MIT) създадоха принципно нова конструкция на крилото на самолета, която дава възможност да се променя неговата форма и да се адаптира към различните условия на полета.

Новото крило е с решетъчна конструкция, съставена от хиляди миниатюрни триъгълници, покрити с тънък слой полимер. Използваният материал е много лек, като неговата плътност е една хилядна от плътността на каучука. Освен това, разположените на някои места подпори с различна твърдост, дават възможност на крилото автоматично да променя формата си в зависимост от аеродинамичните условия. Новата технология може да направи самолетите по-ефективни.

1 от 3

Концепцията за подобно крило не е нова и бе предложена преди няколко години, но едва сега бе разработен метод за изготвяне на отделните елементи на крилото с помощта на литий под налягане. По този начин времето за изготвяне на всеки детайл е съкратено от няколко минути на само 17 секунди. Първият модел на новото крило с дължина 1 метър е сглобен ръчно, но вече е подготвена автоматизацията на този процес с помощта на неголеми автономни роботи.

Възможността за създаването на леко крило с променлива форма дава възможност за по-ефективна работа на самолета, близка до идеалната. Този подход може да се използва и за изграждането на някои елементи на космическите кораби, за производството на нов тип перки за вятърните турбини и други. Новото крило бе тествано в аеродинамична тръба и показа много добри резултати.