Много новинарски сайтове по света отбелязаха огромна загуба на потребители. Оказва се, че причината е технологията за изкуствен интелект (ИИ) на Google, съобщава The Wall Street Journal.
Отбелязва се, че чатботовете с изкуствен интелект са започнали да заместват обичайното търсене в Google. Потребителите вече не е необходимо сами да търсят необходимите връзки.
Органичният трафик от търсене към настолните и мобилните сайтове на HuffPost и семейството на The Washington Post е спаднал с повече от половината през последните три години, според фирмата за анализ на цифрови данни Similarweb.
Освен това, Business Insider е трябвало да съкрати около 21% от персонала си поради рязък спад в трафика. Според Similarweb, органичният трафик от търсене към уебсайтовете на компанията е спаднал с 55% от април 2022 г. до април 2025 г. Подобни промени са принудили много големи новинарски сайтове да променят изцяло своите бизнес стратегии.
Изданието припомня, че през 2024 г. Google въведе функцията AI Overviews в своята търсачка, която използва изкуствен интелект, за да генерира обобщения на заявки за търсене и да ги показва в горната част на резултатите от търсенето. Това по-специално намали трафика към сайтове, които публикуват информация за пътувания, здравни съвети и ревюта на различни продукти.
Изданието смята, че функцията AI Mode, която беше пусната в САЩ през май, може да нанесе още по-силен удар върху трафика към новинарски сайтове. Тя може да отговаря на потребителски запитвания във формат на чатбот, предлагайки само няколко връзки към сайтове на трети страни.
„Google се трансформира от търсачка в машина за отговори. Трябва да разработим нови стратегии“, казва Никълъс Томпсън, изпълнителен директор на американското издание The Atlantic, в разговор с журналисти.
Заплаха за журналистиката
Издателят и главен изпълнителен директор на „Вашингтон пост“ Уилям Луис също говори за въвеждането на чатботове в търсачките като сериозна заплаха за журналистиката. Той сподели, че изданието му се стреми да се свърже с досега игнорирана аудитория и да намери нови източници на приходи.
Шери Вайс, главен маркетинг директор в Dow Jones и The Wall Street Journal, заяви пред репортери, че промените в търсенето ще изискват от компаниите да се съсредоточат върху изграждането на доверие с читателите и привличането на постоянен трафик. Тя вярва, че най-добрият начин за задържане на аудиторията е създаването на уникално съдържание, което ще принуди потребителите да посещават сайтовете директно.
Изданието добавя, че ръководството на Google заявява, че компанията остава ангажирана с насочването на трафика към различни сайтове. Корпорацията увери, че потребителите дори посещават сайтове на трети страни по-често, след като са видели предложенията на AI Overviews.
Изданието смята, че технологиите с изкуствен интелект напълно променят подхода към използването на интернет. Журналистите отбелязват, че подобни промени са се случвали и преди, например когато онлайн медиите почти изместиха хартиените вестници и списания. Следователно, дигиталните издания ще трябва да се справят с ново предизвикателство.
Превод: GlasNews.bg
Прочетете още
- 19:02 Радостна вест за ученика Николай, изчезнал в София СНИМКА
- 18:00 Британец е оцелял при смъртоносната катастрофа на пътнически самолет СНИМКА
- 21:00 Опасна зараза в луксозен хотел в Турция - поставиха мъж в изкуствена кома СНИМКИ
- 14:00 Да си на 15 и да искаш да вдъхновяваш останалите: Цвети срещу рака и усмивката, която не угасва