54-годишният Ричард Уелс е прекарал 10 000 часа в небето, но има една земя, до която си е обещал да не се приближава. Страхът на пилота не е свързан с войни или катаклизми, но според него, ако нещо се обърка на това място, няма план „Б“.
Пилотът на дълги разстояния вече е пенсиониран след повече от 22 години стаж в международни полети в Европа, Азия и Америка. Той е преживял почти всякакъв вид полет, но има едно място, което старателно избягва, пише Daily Mirror.
„Летял съм в планински райони, до отдалечени острови и през тропически бури“, каза Уелс.
Единствената земя, която го плаши като професионалист, е Антарктида.
„Съвсем различно е. Времето се променя без предупреждение, повечето райони нямат подходящи писти и ако нещо се обърка, няма резервно копие. Не си струва рискът“, обясни той.
Има ограничен брой полети до континента, включително кацания на остров Кинг Джордж. Полетите са строго регулирани и зависят от времето, така че често се забавят или отменят. Причините за подобни „форсмажорни обстоятелства“ включват внезапни прекъсвания на електрозахранването, силни ветрове и почти нулева видимост.

Търговските пилоти не летят до Антарктида. Регионът се използва само от високоспециализирани чартърни полети или военни и научни мисии.
„Няма място за грешки. Инфраструктурата е минимална и дори опитните екипажи имат ограничени възможности, ако условията се влошат по време на полет. Това не е нещо, което бих рискувал“, каза Уелс.
В допълнение към проблемите с видимостта и пистата в Антарктика, три други фактора увеличават рисковете за пилотите: липса на контрол на въздушното движение, непредсказуеми струйни течения и липса на аварийни маршрути за бягство.
Wildfoot Travel обясни, че дори опитни пилоти смятат Антарктида за едно от най-непредсказуемите и сурови места за летене на планетата. Въпреки екстремните условия, континентът остава желана туристическа дестинация за хиляди туристи.
Експерти по туризъм казват, че интересът към полетите до Антарктида е скочил рязко през 2025 г., като изследователите на дивата природа са особено нетърпеливи да видят ледниците и сюрреалистичните пейзажи със собствените си очи. До най-южния континент може да се стигне с лодка през пролива Дрейк, чрез хибриден въздушен круиз с междинно кацане на остров Кинг Джордж или по дългия маршрут през Фолкландските острови и Южна Джорджия, които обаче компенсират евентуалните неудобства с мегаколонии от пингвини и тюлени.

Смелчаците, които решат да достигнат Антарктида, са придружени от специални водачи и морски биолози, обучени за полярни условия. Такива пътувания ви позволяват да видите отблизо пингвини от различни видове, китове, морски леопарди и огромни айсберги.
Но Антарктида е най-студеният, най-ветровитият и най-неблагоприятният за авиация континент. Няма търговски летища, навигационните средства са минимални, а околната среда може да се промени бързо и внезапно. В същото време температурите редовно влияят на инструментите и двигателите на самолетите, а силните ветрове могат внезапно да направят кацанията опасни.