Ракета на SpaceX експлодира по-малко от десет минути след изстрелването си в началото на 2025 г., когато милиардерът беше любимец на американския президент. По това време не се съобщаваше, че Мъск е застрашил пътниците в няколко самолета.
Документите на Федералната авиационна администрация едва сега разкриват опасността, която експлозията на ракетата на Мъск е представлявала за три полета онази вечер, включително полет на JetBlue до Сан Хуан, чийто екипаж е бил уведомен да продължи пътуването само „на свой собствен риск“, съобщава Daily Mail.
Илон Мъск можеше да убие 450 души.
Седмият безпилотно изпитателен полет на Starship беше последният опит на главния изпълнителен директор Илон Мъск да осъществи мечтата си да отиде на Марс и се случи дни преди той да създаде Департамента за ефективност на правителството в Белия дом на президента Доналд Тръмп.
Три самолета, превозващи общо 450 души, за щастие успяха да кацнат безопасно, след като обявиха недостиг на гориво и преминаха през временна зона, забранена за полети.
Когато авиодиспечер информира един от пилотите, че трябва да се обяви извънредна ситуация за кацане в Сан Хуан, отговорът беше: „В такъв случай обявяваме извънредна ситуация: Mayday. Mayday. Mayday (сигнал за бедствие – бел. ред.).“
След експлозията на ракетата, Мъск написа в X: „Успехът е непредсказуем, но забавлението е гарантирано.“
Но Федералната авиационна администрация (FAA) заяви, че SpaceX не се е обадила незабавно на официалната гореща линия, необходима за докладване на нарушения на авиодиспечерите.
В Маями диспечерите научили за последствията от експлозията само от пилоти, които трябвало да прелетят през отломките на ракетата на Мъск.
През февруари Федералната авиационна администрация (FAA) започна разследване за най-добрите начини за справяне с потенциални отломки от експлозии и стана още по-решителна след поредната експлозия на тестовия апарат на SpaceX през март.
Отломките от ракетата на Мъск едва не свалиха три самолета.
Прегледът обаче беше прекратен през март, като Федералната авиационна администрация (FAA) заяви, че това е така, защото препоръките им вече са били изпълнени и е необходимо да се консултират с други експерти извън САЩ.
Но компанията на Мъск заяви, че планира да провежда от 200 до 400 изстрелвания на ракети годишно в бъдеще, много от които биха могли да се извършат с помощта на ракетата SpaceX Starship на Мъск, която е описана като най-мощната, разработвана някога. Сега е висока близо 130 метра. И няма гаранция, че няма да експлодира по време на следващото изстрелване. Защото Илон Мъск не е изоставил надеждите си да лети до Марс.
SpaceX отказа коментар.