Германският медиен концерн Axel Springer, който е един от най-големите издатели в Европа, заведе съдебен иск за нарушаване на авторските права срещу компанията Eyeo, разработчикът на софтуера за блокиране на реклами Adblock Plus. Според ищеца, използването на рекламни блокатори не само подрива източниците за финансиране на цифровата журналистика, но в дългосрочна перспектива поставя под заплаха отворения достъп до информацията в интернет.

Това е вторият опит на Axel Springer да осъди Adblock Plus, Миналата година медийният концерн загуби заведеното дело в регионалния и Върховния съд на Германия. Тогава съдът се произнесе, че потребителите имат право да блокират рекламите, а Adblock Plus не пречи на рекламния бизнес модел, понеже предлага бял списък с приемлива реклама.

Но този път е избрана друга стратегия: Axel Springer възнамерява да докаже, че Adblock Plus нарушава авторските права, като променя програмния код на сайтовете, за да получи достъп до съдържание, защитено от Закона за авторското право.

Представителите на Adblock Plus считат, че фигуриращите в съдебния иск аргументи за промяна кода на сайтовете е на границата на абсурда, понеже дори и на технически неграмотните потребители е ясно, че работещият в компютъра на потребителя блокатор няма как да промени кода в сървъра на която и да било медия. Но техническите детайли все още не са известни и може да става дума за промяна на кода на уеб страниците по пътя им до потребителите.