2025 година ще бъде белязана от голям брой авиационни катастрофи. Само на 17 март при инцидент край остров Руатан загинаха най-малко 12 души, включително Аурелио Мартинес, известен музикант от Хондурас. И тази самолетна катастрофа следва поредица от подобни инциденти по света. Учени и авиационни експерти се опитаха да отговорят защо се е увеличил броят на инцидентите в сектора на въздушния транспорт.

Самолетната катастрофа близо до остров Руатан

Катастрофата в Карибите идва само месец след като самолет на Delta Connection се преобърна по време на аварийно кацане на летището в Торонто и самолет и военен хеликоптер се сблъскаха във Вашингтон, убивайки всичките 67 души на борда, пише Daily Mail.

А в края на 2024 г. полет 2216 на Jeju Air се разби в бетонна стена на международното летище Муан в Южна Корея, убивайки 179 души.

През 2025 г. броят на загиналите при катастрофи на търговски самолети ще надхвърли 100 души, което вече е около една трета от общия брой на загиналите за цялата 2024 г.

Въпреки това експертът по авиационна безопасност Джон Кокс каза, че няма влошаване на авиационната безопасност и последните инциденти не са свързани.

Кокс отбелязва, че докато през 2025 г. ще има рязко увеличение на броя на въздушните катастрофи, общата статистика ясно показва, че пътуването със самолет остава най-безопасната форма на транспорт.

Арнолд Барнет, професор по статистика в училището по мениджмънт Sloan към Масачузетския технологичен институт, каза, че вярва, че скорошният скок на катастрофите е съвпадение.

„Неотдавнашните големи аварии имаха много различни причини, така че те не са доказателство за системен проблем, който е станал много по-опасен“, казва той.

От това, което е известно, неотдавнашните катастрофи са причинени от различни фактори, от сблъсък с птица на Jeju Flight 2216 до снежни и ветровити условия в Торонто, които засегнаха Delta Flight 4819. А самолетът в Карибите падна поради механична повреда.

самолетна катастрофа Вашингтон 30 януари 2025 гЦял екран
Самолетна катастрофа във Вашингтон Снимка: Getty Images

„Статистически погледнато, вие сте по-голяма безопасност да летите, отколкото да шофирате до летището“, каза експертът по авиация Антъни Брикхаус.

Според скорошен медиен доклад броят на въздушните катастрофи през януари 2025 г. (52) е по-нисък, отколкото през януари 2024 г. (58) и януари 2023 г. (70).

Освен това през последните две десетилетия се наблюдава обща тенденция към намаляване на броя на авиационни произшествия, въпреки увеличаването на общия брой полети.

Най-честите причини за въздушни катастрофи са:

  • пилотска грешка;
  • механична повреда;
  • климатични условия;
  • грешки при контрола на въздушното движение;
  • сблъсъци с птици.

Шансът да загинете в самолетна катастрофа е около едно на 11 милиона, но шансовете ви за оцеляване зависят от това къде сте решили да седнете. Степента на смъртност сред пътниците, седнали на седалките до пътеката в средата на самолета, е 44 процента, в сравнение с 28 процента сред пътниците, седнали на средните задни седалки.

Пътуващите, които не могат да си осигурят най-безопасните места, може да имат по-голям късмет, ако седнат в средата на самолета или до прозорец. Вероятността от смърт при самолетна катастрофа обаче зависи не толкова от това къде седи пътникът, а от обстоятелствата на катастрофата.