Не е тайна, че земетресенията се случват дълбоко в недрата на Земята и се проявяват на повърхността на планетата под формата на трусове. Повечето от тях се случват близо до границите на разломите на тектоничните плочи, но в редки случаи земетресенията могат да се появят далеч от тях.

Но възможно ли е да „прескочите“ земетресение или какво се случва, ако прелетите над него на височина от 9000 метра? Учените са дали отговора, пише IFLScience. Учените отбелязват, че отговорът на този въпрос може да е малко по-сложен, отколкото изглежда на пръв поглед.

Земетресения и въздух

В зависимост от ситуацията едно земетресение може да има някои последици, дори ако сте високо в облаците над него. Отговорът на този въпрос изисква разбиране на връзката между земята и атмосферата, според учения от Caltech Jet Propulsion Laboratory Атила Комджати.

Когато земята трепери, това предизвиква малки атмосферни вълни, които могат да стигнат до йоносферата, област, разположена до 1000 километра над повърхността на планетата. По този начин земетресенията всъщност могат да причинят някакъв вид атмосферни смущения, дори високо над повърхността. Ще усетите ли това на борда на самолета? Не.

Земетресенията освобождават сеизмични вълни под формата на вълни на налягане (P) и срязващи вълни (S). S-вълните могат да преминават само през твърди среди, докато P-вълните могат да преминават през други среди, като течности и газове. С прости думи, те са способни да се движат в земната атмосфера и когато това се случи, те се превръщат в звукови вълни с честота под 20 Hz. За хората този показател е долният праг на слуха и затова е малко вероятно да можем да ги чуем.

Колкото по-далеч се движат вълните във въздуха, толкова повече отслабват. Този процес е известен също като затихване, процесът, при който нещата звучат по-тихо, колкото по-далеч сте от тях. Това също е процес, който отслабва слънчевата светлина, докато преминава през слоеве на атмосферата или други среди като океана.

По този начин хората в самолет, летящ над земетресение, дори и най-силното, няма да усетят въздействието му. Докато вълните преминат през недрата на Земята и по този начин въздуха, те ще бъдат значително намалени и в крайна сметка ще бъдат затрупани от собствения шум и движение на самолета.

Все още има опасност

В същото време, според пилота Рон Вагнер, все още има известна опасност за самолетите по време на земетресение, но тя е от различен вид.

Пилотът каза, че е управлявал самолета по време на земетресение, което е попречило на контрола: то е причинило прекъсване на захранването в наземната база, което е довело до проблеми с навигационните инструменти на самолета, както и способността на пилота да комуникира с ръководителите на полети. Освен това радарният сигнал бr. загубен и поради това служителите на диспечерската служба вече не може.r да проследяват движението на самолета.

Пилотът каза още, че всички тези проблеми са били краткотрайни и са се коригирали от само себе си веднага след включването на аварийното захранване на наземната база.