Нова планета, наречена "Супер Юпитер", беше забелязана около съседна звезда от космическия телескоп Webb. Планетата е приблизително със същия диаметър като Юпитер, но е с шест пъти по-голяма маса и супер орбита. Атмосферата на новата планета също е богата на водород като тази на Юпитер.

Една голяма разлика: на тази планета й отнема повече от век, вероятно даже и 250 години, за да обиколи своята звезда, разстоянието от нея до нейната звезда е 15 пъти по-голяма, отколкото разстоянието от Земята до Слънцето. Учени отдавна подозираха, че голяма планета обикаля тази звезда, която на 12 светлинни години от нас. Тези нови наблюдения показват, че планетата обикаля около звездата Epsilon Indi A, част от тризвездна система.

Международен екип, ръководен от Елизабет Матюс от Института за астрономия Макс Планк в Германия, събра изображенията миналата година и публикува констатациите в списание Nature. Астрономите директно са наблюдавали невероятно стария и студен газов гигант - рядко и сложно постижение.

Планетата и е на 3,5 милиарда години, 1 милиард години по-млади от нашата слънчева система, но все още се считат за стари и по-ярки от очакваното, според Матюс. Звездата, около която се върти новооткритата планета, е толкова близо до нашата слънчева система, че се вижда с просто око от южното полукълбо.

Не залагайте на живота обаче. „Това е газов гигант без твърда повърхност или течни водни океани“, казва Матюс.

Малко вероятно е тази слънчева система да има още газови гиганти, каза тя, но малки скалисти кълба може да се спотайват там.

Планети, подобни на Юпитер, могат да помогнат на учените да разберат „как тези планети се развиват в гигагодишни времеви мащаби“.

Първите планети извън нашата слънчева система - наречени екзопланети - бяха потвърдени в началото на 90-те години. Броят на НАСА сега възлиза на 5690 към средата на юли. Телескопите в космоса, а също и на земята, са на лов за още повече, особено планети, които може да са подобни на Земята.

Изстрелян през 2021 г., телескопът Webb на НАСА и Европейската космическа агенция е най-голямата и най-мощната астрономическа обсерватория, поставяна някога в космоса.