Проучване на развитието на мозъка на подрастващите, според обстоен анализ, показва, че преходът към възрастен тип мислене настъпва около 18-20 години. Това заключение е направено въз основа на синтез на данни от четири големи проучвания, включващи почти 10 800 души на възраст от 8 до 35 години, които оценяват 23 измервания на изпълнителната функция в 17 задачи.

Юношеството е периодът между пубертета и зрелостта, характеризиращ се със значителни психологически, емоционални и социални промени, пише Big Think. Това е период, известен с предизвикателно поведение, промени в настроението, предизвикателство и рисково поведение, включително употреба на вещества. Това също е критичен период за психичното здраве, характеризиращ се с повишена уязвимост към разстройства като шизофрения.

Проучването, ръководено от Терво-Клемънс от Университета на Минесота, разглежда съзряването на изпълнителната функция, която включва когнитивни умения от по-висок порядък като вземане на решения и планиране. Тези умения са необходими за координиране на различни когнитивни способности и поведения. Проучването установи, че значително подобрение в изпълнителната функция настъпва между 10 и 15 години и продължава, макар и по-бавно, от 15 до 18 години, но се стабилизира до нивата на възрастни между 18 и 20 години.

Интересното е, че префронталната кора, която играе ключова роля в изпълнителната функция, продължава да съзрява до нашите двадесет години. Възможно е това съзряване да се дължи на ежедневна или контекстуална променливост на когнитивните способности, която не е напълно отразена в стандартните лабораторни оценки на когнитивните способности.

Терво-Клемънс отбелязва, че разбирането на когнитивното и мозъчното съзряване е само един аспект от определянето на края на юношеството. Емоционалните реакции и социокултурните фактори също играят важна роля. За да придобият по-реалистично разбиране на изпълнителната функция в ежедневните условия, бъдещите проучвания на Терво-Клемънс и неговия екип ще използват оценки от реалния свят, може би с помощта на приложения за смартфони, и ще изследват връзката между изпълнителната функция и появата на проблеми с психичното здраве в юношеството.