Учените не вярват в астрологията и в това, че рождената дата влияе на съдбата на човек. Но все пак са стигнали до изводите, че родените през зимата живеят по-дълго, есенните бебета се учат по-добре в училище, а тези, които са се появили на бял свят през лятото, имат успехи в спорта. И за всичко това има рационално обяснение, пише РИА “Новости”. 

Може ли рождената дата на влияе на продължителността на живота? Да, твърдят учени от Чикагския университет, които са открили дълголетници сред 1500 души, родени в есенно-зимните месеци между 1880 и 1895 г. в Чикаго. 

“Не е ясно обаче доколко тези резултати са възпроизведими и показват ли те някаква причинно-следствена връзка. Но нека да пофантазираме. В изследването участвали хора, родени в края на XIX век. По това време в късната есен и през зимата се е наблюдавала висока детска смъртност от сезонни инфекции и студ. Преживелите деца били по-здрави и от социално по-заможни семейства, т.е. те са имали по-добри условия за живот. И шансовете им за дълголетие са по-големи”, обяснява руският учен Александър Панчин. 

Според изводите на професора от Бременския университет “Якобс” Александър Лерчл немците, родени от октомври до декември, живеят средно по-дълго, отколкото родените от май до юни. Подобни данни са получили и изследователите от Калифорнийския университет в Бъркли, сравнявайки продължителността на живота в различни краища на Земята. Оказало се, че австрийските и датските дълголетници най-често са родени от септември до декември. 

Едно от най-вероятните обяснения за зависимостта между месеца на раждането и продължителността на живота е храненето на майката по време на бременността. Жените, родили през есента и зимата, износват бебетата си в топлите месеци на годината, когато има много плодове и зеленчуци, което впоследствие формира здравните вкусове и навици у детето. До подобни изводи водят и опитите с мишки, показващи, че ако по време на бременността самката се храни с калорична и с високо съдържание на мазнини храна, то нейните деца впоследствие имат склонност към вредна храна и страдат от затлъстяване, а това неминуемо води до скъсяване на живота.

Според данни на Националното бюро за икономически изследвания в САЩ най-умните и усърдни деца се раждат през септември. Изследователите са анализирали успеваемостта на повече от милион ученици на възраст от 6 до 15 години. Оказало се, че най-ниски резултати показали родените през август деца, а родените през септември не само че получават добри оценки в училище, но и постъпват в по-престижни колежи и университети. Учените обясняват това така - американските деца тръгват на училище, като навършат шест години, затова родените от септември до декември имат малко преимущество - те са с няколко месеца по-възрастни от техните пролетни и летни съученици, което в малките класове може да предизвика съществена разлика в успеваемостта. 

Връзката между гениалността и рождената дата се изучава отдавна, но споровете има ли такава или не продължават и до днес. Гении се раждат през февруари, във вторник, сряда или събота. Такава закономерност извежда руският инженер Евгений Виноградов. Той подбира 727 знаменити личности, при които са известни не само годината и месеца на раждане, но и точният ден и час, в който са се появили на бял свят. Така установява, че повечето надарени личности с ярък отпечатък върху света и неговото развитие са родени или във вторник, и то през втората половина на деня, или в сряда, или в събота до обед. А месецът с най-активно раждане на гении се оказал февруари.

Суперталантите често остават незабелязвани в училище. Това пък е един от изводите, формулирани от екип от американския университет “Хопкинс”. Те започват мащабно изследване още през 1971 г. на надарени деца. Забележителното на това проучване, станало известно като “Проектът SMPY”, е, че продължава 45 години. Изследването е концентрирано главно върху деца с т.нар. ранно математическо развитие. В продължение на години учените наблюдавали 5000 американци, които в детството си показали изключителни математически способности.

На финала на изследването учените правят следните изводи за предопределеността и съдбата на гения:

1. Най-добрите от най-добрите математически умове в ранна детска възраст постигат в живота високи успехи и се класират директно на върха на социалната пирамида - сред онези 5% супербогати американци, оформящи елита на нацията от изключителни учени, шефове и основатели на големи компании, федерални съдии, сенатори и милиардери.

2. Надарените деца получават малко внимание от учителите. Педагозите често не разкриват потенциала на талантите и гениите, а се съсредоточават главно върху това да “бутат” напред по-слабите ученици.

3. Вундеркиндите имат развито пространствено мислене и това е тяхна обединяваща черта.

4. Природните заложби са по-важни от трудолюбието и това е единственият надежден индикатор, позволяващ да се прогнозира бъдещ успех.

Румяна СТЕФАНОВА