Шоуто няма да продължи - заявиха холивудските актьори като се присъединиха към сценаристите в историческа стачка.

"За първи път сценаристите и актьорите стачкуват заедно от 1960-а. И аз се включих, защото с годините заплащането ми намалява. В началото имаше много повече компенсации и допълнителни пари, а сега със стрийминг платформите парите за актьорите са все по-малко и е много трудно да си изкарваш прехраната."

Най-големият холивудски профсъюз, представляващ 160 000 филмови и телевизионни актьори, и Гилдията на американските писатели настояват за увеличаване на основното възнаграждение и на остатъците - процент от таксите за стрийминг телевизията, както и за гаранции, че трудът им няма да бъде заменен от изкуствен интелект.

"Сега изкарвам по-малко пари като работя като актриса, отколкото през деветдесет, а е важно да имам с какво да се издържам. Освен това Изкуственият интелект е много плашещ и ще ви кажа едно: ако искате този глас, трябва да си платите!"

Инвестициите, необходими за стартиране на мрежи за стрийминг, точно както Covid-19 и променящите се навици подкопаха приходите на кината и кабелните телевизии, удариха печалбите на студиата. Корпоративните директори питат, основателно, защо синдикатите изискват толкова сценаристи за сезон от 8 епизода на Stranger Things, колкото за 24 епизода на Seinfeld.

В същото време моделите с изкуствен интелект повишиха перспективата сценариите, или поне техните първи чернови, да бъдат генерирани без човешко участие. И звездите, и статистите се притесняват, че цифровите им версии ще се използват без консултация с тях или заплащане. Брайън Кокс, звездата от "Смело сърце" и "Роб Рой" споделя, че е изключително притеснен от употребата на изкуствен интелект. По негови прогнози стачката може да продължи до края на годината.

"Много съм притеснен от Изкуствения интелект, на практика ти слага думи в устата, които никога не си или не би казал. Направо ти настръхва косата как могат да ти изкопират речта. Трябва да уредим този въпрос още в зародиш, преди да е станал проблем, защото иначе всичко ще е повторение, няма да има нещо оригинално или ново., пише БНР.

Колегата му Сюзън Сарандън, която също излезе да протестира на улицата, заяви, че Изкуственият интелект ще засегне всички в индустрията, след като вече излязоха информации за компютърно подмладяване на Харисън Форд в последния епизод от поредицата за Индиана Джоунс, както и използването на компютърно генерирани гласове, които озвучават анимационни герои, вместо истински актьори. Очевидно хората по върховете не желаят да вземат мерки, затова ние на дъното трябва да започнем промяната, подчерта Сарандън.

"За мен е очевидно, дори и на съвсем примитивно ниво, че ако може да вземете лицето, тялото и гласа ми и ме накарате да правя нещо, за което нямам никакъв избор, това е ужасно. Дори да оставим настрана парите, не разбирам как хората биха искали да гледат такъв нагласен продукт. Важно е да представяме хората като хора."

Стачниците получиха подкрепа от още много знаменитости в кино и телевизионната индустрия, а звездите от новия филм "Опенхаймер" дори слязоха от червения килим по време на премиерата му. Според Шон Остин е крайно време огромната пропаст, зейнала между заплатите на директори и работници, да бъде намалена и хората да получат по-справедлив дял от печалбите на компаниите.

"В даден момент трябва да се запиташ кой определя цената ни? Вижте колко хора протестират, хиляди са - ние определяме стойността си. както и публиката. Публиката, която ни обича и иска да ни гледа в още филми, да играем други герои. Ако попитате хората как трябва да се разпредели пая, съм сигурен, че ще дадат два процента на актьорите."

Стачката на около 11 500 сценаристи, която започна през май, доведе до безкрайни повторения на телевизионни токшоута, прекъсна повечето продукции за есенния телевизионен сезон и спря работата по високобюджетни филми. Присъединяването на актьорите със сигурност ще се отрази на големи продукции като продълженията на Аватар, Дедпул и Гладиатор. Премиери на червения килими, промоционални интервюта и събития като наградите Еми и Комик-кон бяха спрени, отложени или проведени в минималистичен формат.

"Работещият актьор си е обикновен работник. Знаменитостите са много малка част от актьорската гилдия. А наскоро излезе статистика, че близо 80% от членовете на актьорската гилдия не се класират за здравни грижи. Това е потресаваща цифра като сметнеш колко развлекателни програми се консумират по цял свят. С много от колегите едва свързваме двата края, а студията не искат да ни дават процент от печалбата, което е изключително разочароващо."

Алиансът на филмовите и телевизионните продуценти, групата, която преговаря от името на студиата, заяви, че е предложил значителни печалби на членовете на профсъюза. Те включват най-високото процентно увеличение на минималните нива на заплащане от 35 години насам и "новаторски" защити около използването на образите на актьорите от генеративния изкуствен интелект.

Фран Дрешър, бивша звезда от телевизионния сериал "Бавачката" и председател на актьорския синдикат, нарече отговорите на студията на притесненията на актьорите "оскърбителни и неуважителни".

"Надявам се стачката да има ефект, защото сме на предните линии на фронта, защото пресата отразява това, което имаме да кажем, а ние говорим от името на милиони работници в страната и по света. Работниците възлагат надежда на нас. Това, което се реши от тази стачка и тези преговори, ще се отрази на всички. и ако не си върнем контрола от алчните мегаломани, всички сме под заплаха да си изгубим препитанието."

Говорител на Белия дом обяви позицията на президентът Джо Байдън, че всички работници, включително актьорите, заслужават справедливо заплащане и осигуровки. Фран Дрешър изрази задоволство, че стачните действия получават подкрепа на най-високо ниво.

"Трогната съм и много щастлива от огромната подкрепа. Смятам, че зрителите и почитателите по цял свят са на наша страна. Оценяват какво допринасяме ние в живота им. И всички са на мнение, че работниците трябва да бъдат компенсирани и защитени."

Институтът Milken изчислява, че икономическото въздействие на стачките в Холивуд може да достигне 4 млрд. долара. Но те заслужават специално внимание, защото са сред първите трудови спорове, които включват въздействието на изкуствения интелект - както и това как да се раздели „плячката“ в ерата на дигиталните технологии. Тъй като нематериалните активи все повече движат корпоративните печалби, създателите на интелектуална собственост очакват по-голям дял. Тези преговори ще оформят битките между капитала и труда и в други индустрии, прекроени от технологиите.