От известни случаи до разкази от първо лице - ето някои реални причини, поради които на хората е било забранено (или почти забранено) да летят.
Може ли наистина да ви бъде забранено да летите в самолет?
Получаването на пълна забрана за летене е доста рядко, поне в Съединените щати. „На пътниците рядко се забранява да летят в САЩ“, обяснява Даниел Бърнам, експерт по полети за Евтините полети на Scott.
По същия начин, казва той, също е доста рядко да бъдете забранени само от определена авиокомпания: „Доживотните забрани за летене на определена авиокомпания са необичайни, но авиокомпаниите са в рамките на законовите си права да го правят при повечето обстоятелства.“
Различните авиокомпании имат различни списъци с неща, които биха могли да вкарат пътниците в черен списък от този превозвач, пише Reader's Digest.
Що се отнася до изхвърлянето от индивидуален полет, това е съвсем различна история.
„Повечето случаи на изритане на някого от отделен полет се свеждат до несъгласие с кабинния екипаж“, обяснява Бърнам.
„С купуването на самолетен билет всеки пътник се съгласява да спазва условията за превоз на авиокомпанията, които предоставят на служителите на авиокомпанията (и особено на стюардесите) широка свобода да отказват транспорт на непокорни или злоупотребяващи пътници.“
И това наистина се случва сравнително често. Понякога непокорните пътници наистина получават забрана за достъп до авиокомпанията; друг път,те се разминават с разговор и все още могат да направят полета си. Така или иначе, непременно ще бъде интересно изживяване за другите хора на борда, което прави забавна история за разказване, след като пристигнете удобно във вашата дестинация. Някои от тези конкретни случаи са известни и станаха големи новини; други са истински разкази от реални пътници. И, разбира се, правилата винаги се променят – пример за това са тези от времето на пандемията, които за щастие вече не са налице.
Вижте някои причини, за които можете да имате "главоболия" в самолета:
Да бъдеш неуважителен
Много от нещата в този списък попадат под чадъра на „проявяване на неуважение“, но това правило беше засилено след смъртоносната бунтовническа атака срещу Капитолия на САЩ на 6 януари 2021 г. Впоследствие множество авиокомпании трябваше да се справят с непокорни пътници, предизвикващи сцена по време на полет, като един полет на Alaska Airlines ден след това видя пътниците да се държат без и да избягват маски. Alaska Airlines забранява летенето за 14 души. Дори преди бунтовете, назряващият антидемократичен смут доведе до забрана на някои пътници. На 5 януари сенаторът от Юта Мит Ромни беше подложен на тормоз по време на полет на Delta за окръг Колумбия, тъй като поддръжниците на Тръмп го нарекоха „предател". Шестима пътници получиха забрана да летят в Delta. Оттогава Delta Airlines публикува изявление, в което се казва, че „Онези, които отказват да проявят елементарна вежливост към нашите хора или техните спътници, не са добре дошли в Delta“.
Да бъдеш лош (наистина лош) към съседни пътници
Разбира се, може да е неприятно да осъзнаете, че седите до бебе или малко дете в самолет. Но наистина трябва просто да се усмихнете и да го понесете - или може изобщо да не седнете в този самолет. През ноември 2019 г. жена на полет на JetBlue от Форт Лодърдейл до Лас Вегас откри, че на седалката до нея има тригодишно дете - и започва напълно да губи контрол. Тя започнала да „напада вербално“ своите спътници и членове на екипажа и дори да плюе по хората, според Travel & Leisure. В крайна сметка тя трябва да бъде отстранена от полета, който излита с два часа закъснение, и е изправена пред обвинения за удар по служител на JetBlue, който се обръща към нея. Излишно е да казва, че ако седите до малко дете и вие сте този, който избухва, има проблем. Това поведение очевидно се квалифицира като неуважително поведение в самолета, но има някои други малки правила за етикет, които трябва да следвате в самолетите.
Носенето на клинове
Интернет се развихри през 2017 г., след като "избухна" новината, че United Airlines е отхвърлила две тийнейджърки за опит да се качат на самолет, докато носят клинове. „Откога @united police следи за дамско облекло?“,пита жена на летището, която посочва също, че мъж, облечен с къси панталони - над коляното, не е имал проблеми с качването на полета. Защитата на Юнайтед беше, че момичетата са били „пътници“ (членове на семействата на служители на Юнайтед, летящи безплатно) и като такива са били предмет на различен дрескод, но щетите са били нанесени и репутацията на Юнайтед е била ударена.
Вайпинг
Изглежда, сякаш историята се повтаря, тъй като хората започват да осъзнават широко вредните ефекти от пушенето – а други или са забравили, или нехаят. Въпреки че „не се пуши в самолет“ изглежда толкова очевидно правило, че някои съобщения по време на полет дори го пропускат, на някои хора изглежда им е трудно да осъзнаят, че вейпингът не е изключение. Примерен случай: Мъж от Флорида, който получи доживотна забрана от Spirit Airlines, след като пуши вайпинг на мястото си по време на полет през юни 2019 г. Когато стюардеса му прави забележка, той се отправя към тоалетната - и тогава се включва алармата за дим. Пилотът е трябваше да свали самолета до 10 000 м., за да може алармата да бъде заглушена. Въпреки че това (шокиращо!) не забавя полета.
Алергия към животни
Авиокомпаниите все още се борят да разберат как да се справят с неотдавнашния прилив на животни за „емоционална подкрепа“, които пътниците носят със себе си в самолетите. В допълнение към котките и кучетата, хората са се опитвали да качат прасета, маймуни и пауни в самолетите, с различен успех. Докато понякога пътникът с животното е този, който е помолен да напусне, точно обратното се случва с Дона Вийгъл по време на полет на United през март 2017 г. от Балтимор до Чикаго. Когато Вигъл, която има тежка алергия към котки, е настанена в самолет близо до пътник с котка, тя, а не клиентът с котката, е отстранена от полета. Персоналът твърди, че тя представлява риск от „спешна медицинска помощ по време на полет“. Тя е откарана до летище във Вашингтон, окръг Колумбия и качена на отделен полет до Чикаго. Жената подава жалба до Юнайтед, но са били нужни седмици, за да бъде разгледана.
Отваряне на вратите
Това води до пълна забрана на авиокомпанията! През юни 2019 г. британка става „агресивна и опасна“ по време на полет от Лондон за Турция, малко след излитането му. В крайна сметка тя се опитва да отвори вратите на самолета във въздуха.
Изпълнителният директор на авиокомпанията го нарича „един от най-сериозните случаи на разрушително поведение на пътниците, които сме имали“; става толкова лошо, че Обединеното кралство трябваше да извика Кралските военновъздушни сили, за да ескортират самолета обратно до Лондон. Хората на земята чуха звуков гърмеж от скоростта на самолетите на ВВС. Пътничката получава глоба от над 100 000 долара и забрана за цял живот от авиокомпанията Jet2. Въпреки че изглежда, че тази жена се е опитала да отвори вратите, само за да бъде непокорна, някои пътници на самолета наистина изглежда вярват, че отварянето на вратите на самолета е възможно при молба към служителите. Оказва се, че подобни питания " Можете ли да отворите прозорец/врата?" са неочаквано много на брой от пътниците въпреки абсурността си.
Хвърляне на компютър
Ейми К., премиум член на Scott’s Cheap Flights, си спомня случай, когато пътник е се раздразнил от липсата на място в отделението над седалките. „По-възрастен джентълмен, разочарован, че има ограничено място над главата за съхранение на малка чанта, издърпва компютърната чанта на някой друг от отделението, държи я над главата си и шумно настоява да знае чия е. Никой не отговаря“, разказва Ейми. „Тогава, докато държи чантата доста над главата си, той я пуска и тя се разбива на земята. Той прибира собствената си чанта на мястото й и сяда. Ейми съобщава, че когато екипажът в кабината идва, за да се справи със ситуацията, „ядосаният човек [става] по-ядосан“ и в крайна сметка трябваше да бъде ескортиран от полета. А що се отнася до пътника, чийто лаптоп е изпуснат? Той „нямаше представа какво се е случило, докато придружителят не се появи. Беше си сложил слушалките!“
Питане за опции за храна
„Стюардеса ме заплаши, че ще ме отстрани от полет, защото питах каква храна и напитки сервират“, казва премиум членът Синди Т. „Попитах стюардесата какво има в кутията с храна, която сервират, и вместо да отговори, тя ме игнорира и продължи напред. Когато ме подмина по-късно, й казах, че никога не ми е давала кутия. Тя започна да ми крещи, че й преча да изпълнява задълженията си на стюардеса”, продължава Синди. И от там нещата само ескалират. Стюардесата докладва Синди на пилота и се връща с искане за извинение, като каза, че пилотът е дал разрешение на придружителя да я отстрани. Все още малко объркана какво точно е сгрешила, Синди „се извини, че е приела молбата ми за кутия по грешен начин.“ За щастие Синди не загуби мястото си в полета. „Една [различна] стюардеса дойде при мен, извини се за поведението на първата, обясни, че това не се случва за първи път, и ми даде няколко пижами от първа класа, за да се опита да ме компенсира“, казва тя.
Птичи грип
Самият Даниел Бърнам от Scott’s Cheap Flights почти е напълно отстранен от полет – и то всъщност по доста разбираема причина. „Седях на три реда до друг пътник с грипоподобни симптоми по време на епидемия от птичи грип“, спомня си той, обяснявайки, че екипажът временно конфискува бордната му карта. След като кацат, „целият полет беше прегледан от медицински персонал, облечен в медицински престилки за еднократна употреба и дихателни апарати, като във филм, преди някой да бъде допуснат да напусне самолета и аз трябваше да остана на мястото си по време на целия процес, преди да бъде обявен за фалшива тревога."