В италианския език има популярна поговорка - подобна на тази, която англоговорящите използват за "when hell freezes over" (когато адът замръзне) - която се превежда като "Ще го направя, когато мостът до Месина бъде завършен".
Мечтата за мост, който да свързва континенталната част на страната със Сицилия през Месинския проток, датира още от римско време, когато консулът Метел навързва бъчви и дърва, за да премести 100 бойни слона от Картаген до Рим през 252 г., според писанията на Плиний Старши.
Оттогава насам различни планове, сред които и краткотрайна идея за тунел, се появяват и изчезват - като вода под моста. Ако бъде построен, мостът през Месинския проток ще се простира на 3,2 км и ще бъде най-дългият висящ мост в света.
Сега мащабният инженерен проект може да бъде реализиран благодарение на постановление, прието от правителството на Джорджия Мелони миналия месец, след като министърът на транспорта Матео Салвини възроди плана, който за последен път беше придвижен по времето, когато министър-председател беше Силвио Берлускони.
През 2006 г. търгът за изграждане на моста беше възложен на консорциум, ръководен от италианската фирма Salini Impregilo, която сега се нарича WeBuild. Когато правителството на Берлускони пада през същата година, плановете за изграждане на моста се сриват заедно с неговото правителство, след като следващият министър-председател, Романо Проди, счита, че това е загуба на пари и риск за околната среда, пише CNN.
Оттогава насам различни правителства се опитват да я възобновят, а сегашната управляваща коалиция на Мелони, Салвини и Берлускони я включи в списъка с предизборните си обещания. Когато Салвини стана министър на транспорта, той го превърна в свой приоритет, залагайки наследството си на моста.
Компанията WeBuild, която все още държи на хартия решението за възлагане на търга, съди правителството за нарушаване на договора, след като проектът беше спрян, но тя остава най-вероятната компания, на която ще бъде въдложена дейността, въпреки "проявения интерес от цял свят, включително от Китай", заяви Салвини пред Асоциацията на чуждестранната преса в Рим през март, когато представи плана.
"Тези, които спечелиха търга през 2006 г., са тези, които най-вероятно ще продължат с окончателния вариант на проекта", каза той, без да назовава директно WeBuild.
Инженерният директор на WeBuild, Микеле Лонго, беше поканен в парламента, за да говори за обновения план на 18 април. Мостът над Месинския проток е проект, който може да започне веднага. Веднага щом договорът бъде възстановен и актуализиран, проектът може да започне", заяви Лонго пред парламента. "Очаква се изпълнителното проектиране да отнеме осем месеца, докато времето, необходимо за изграждането на моста, ще бъде малко повече от шест години."
Цената на проекта е 4,5 млрд. евро само за моста и 6,75 млрд. евро за инфраструктурата за поддържането му от двете страни, което включва модернизиране на пътните и железопътните връзки, изграждане на терминали и извършване на подготвителни работи на земята и морското дъно, за да се "намалят хидрогеоложките рискове" по време на строителството, според плана, представен на транспортното министерство.
От 1965 г. насам 1,2 млрд. евро публични средства вече са изразходвани за предпроектни проучвания, според италианското министерство на финансите. Салвини обича да казва, че ще струва повече "да не се строи мостът, отколкото да се построи".
Линиите на разлома и мафията
Плановете може да изглеждат напреднали, но предизвикателствата са сложни. Южна Италия е предразположена към корупция, като два големи синдиката на организираната престъпност - калабрийската "Ндрангета" и сицилианската "Коза Ностра" - са "отличници" в проникването в строителни проекти.
Неотдавнашният арест на шефа на Коза Ностра Матео Месина Денаро след 30 години на свобода в Сицилия представлява победа. Според показанията на информатори, допринесли за ареста на Денаро, Денаро е бил против изграждането на моста, както и някои други босове на мафията, защото синдикатите на организираната престъпност се хранят с бедност и изостаналост.
Въпреки това опасенията остават. Проучване на мозъчния тръст Nomos Centre, посветено на борбата с мафията, публикувано преди 20 години и актуализирано сега, предупреждава, че части от проекта, като транспорта и доставките, могат да попаднат под контрола на престъпниците, както и че има вероятност местните мафиоти да поискат пари за защита.
Салвини омаловажи опасенията. "Не се страхувам от проникване на престъпници - каза той наскоро пред парламента, - ще можем да гарантираме, че там ще работят най-добрите италиански, европейски и световни компании". За всяко евро, инвестирано в моста, ще има контролни органи".
Съществуват и геофизични проблеми, с които може да се окаже още по-трудно да се преборят.
Месинският проток е разположен по протежение на разломна линия, където през 1908 г. земетресение с магнитуд 7,1 отнема живота на над 100 000 души и предизвиква цунами, което опустошава крайбрежните райони от двете страни на пролива - калабрийската и сицилианската. То остава най-смъртоносното регистрирано сеизмично събитие в Европа до момента. Водите също са бурни. Теченията са изключително силни и се променят на всеки шест часа, според НАСА, която отбелязва, че вълните дори се виждат от Космоса.
Според първоначалния план на WeBuild, който е единственият, който се разглежда в момента, тъй като офертите не са отворени и може би няма да бъдат отворени, мостовата платформа ще бъде изградена така, че да издържа на ветрове със скорост до 300 км/ч - и ще може да остане отворена за движение при ветрове със скорост до 150 км/ч.
Ще има по три ленти за движение във всяка посока - две за движение и една за аварийни ситуации, а по средата ще има влакови линии. Според настоящия план всеки час ще могат да преминават 6 000 леки и товарни автомобила, а всеки ден - 200 влака.
Мостът ще бъде на височина около 74 метра над морското равнище и ще осигурява плавателен канал с дължина 600 метра, който ще позволява преминаването на товарни кораби и дори на най-високите круизни кораби. Мостът ще бъде проектиран така, че да издържа на земетресение с магнитуд 7,5.
Само фазата на строителството ще допринесе с 2,9 млрд. евро за националния БВП и ще осигури заетост на 100 000 души и 300 доставчици, заяви Лонго пред парламента, като добави, че "повечето от тези хора ще дойдат от регионите на Сицилия и Калабрия, където нивото на безработица е високо".
По отношение на географските предизвикателства Лонго заяви пред CNN, че това е "един от най-динамичните водни проливи навсякъде между дълбочините и теченията, но също така е и един от най-проучваните райони. Има милиони страници с изследвания, посветени на този район. Ние сме ги прочели." Относно опасностите от въвличане на организираната престъпност той каза: "Няма невъзможни неща, но това е нисък риск".
"Опустошително" за дивата природа
Природозащитниците отдавна твърдят, че мостът ще бъде опустошителен за местността и дивата природа. "В Месинския проток, който е много важно място за транзитно преминаване на птици и морски бозайници, е съсредоточено едно от най-високите нива на биоразнообразие в света", казва говорител на групата Legambiente и добавя, че мостът - както по време на строителството, така и след него - ще наруши миграционните пътища между Африка и Европа.
Световният фонд за дивата природа също води кампания срещу възобновяването на проекта. "Целият район на Месинския проток е защитена зона съгласно Директивата за местообитанията на ЕС", казва в изявление Стефано Ленци, директор на WWF за връзки с институциите. Още през 2006 г., преди планът да бъде отложен, групата подготвяше съдебен иск, за да се опита да го спре заради нарушаване на защитените зони на Европейския съюз, пише dir.bg.
Групите за защита на околната среда твърдят, че половинчасовият ферибот е маршрутът с най-малко нарушения. Въздействието върху икономиката след изграждането на моста ще бъде безспорно голямо, настоява Салвини, като казва, че товарните кораби от Азия ще могат да акостират в Сицилия и тези стоки ще могат да бъдат транспортирани с високоскоростни влакове до Европа, след като в Сицилия бъдат изградени високоскоростни релси - въпреки че в момента такива не съществуват.
Общественото мнение от двете страни на пролива остава смесено, като тези, които са в състояние да просперират чрез увеличаване на търговията и улесняване на туризма, като цяло го подкрепят, а тези, които нямат нищо против Сицилия да остане изолирана, са предимно против.
Мостът никога не е бил толкова близо до построяването си, колкото сега, след като Мелони подписа декрета, който проправя пътя за осъществяване на конкретни планове. Декретът ще влезе в сила през юни, а Салвини заяви, че се надява мостът да започне да се строи до юли 2024 г.
Месинският проток отдавна се приравнява с мътни води. Неслучайно Омир е създал там бърлогата на морските чудовища Сцила и Харибда. И макар че единствените чудовища може да са екологични и криминални, няма съмнение, че независимо кога ще се случи, мечтата за построяване на мост до Месина ще остане жива, докато той не бъде завършен.