Производителите на храни и напитки все по често се "ровят" в органичните отпадъчни материали и търсят начини да ги оползотворят, пише The Wall Street Journal.
Компании, като хранителния гигант Mondelez International, веригата кафенета Starbucks и пивовара Anheuser-Busch InBev, се опитват да произвеждат нови продукти от суровини, които до този момент са пренебрегвани.
Черупките от кокосови орехи, листата на ананаса и зърното, което остава след варенето на бира, са само част от т. нар. "полезни отпадъци".
Според производителите има все повече хора, които предпочитат да купуват храни, направени с минимално въздействие върху околната среда и не одобряват разхищението на полезни органични продукти.
В САЩ почти половината от хората, участвали в проучване на Nielsen, твърдят, че биха желали да променят потребителските си навици, за да ограничат екологичния си отпечатък. А продажбите на хранителни продукти, които се рекламират като устойчиви, органични или биологични, бележат ръст от 12% през последните три години и само в САЩ достигат 130 млрд. долара през 2018 г.
Освен това се оказва, че на пазара могат да бъдат открити огромни количества суровини за производството на такива продукти. Всяка година фермерите и компаниите от хранителната промишленост генерират 11 млн. тона хранителни отпадъци.
Не само гигантите в сектора виждат потенциал за развитие в тази посока, пише profit.bg. През последните пет години са основани над 40 нови компании и организации, които се занимават с превръщането на органичните отпадъци в нови продукти. И то не само в храни и напитки, а в много други неща, включително облекла и платове.
По-голямата част от тях все още са в началната фаза на разработка или в тестов период, но някои вече са на пазара. Mondelez, например, която произвежда популярните шоколади Cadbury и Toblerone, експериментира с десерти, направени от части на какаовото растение, които не са подходящи за приготвянето на шоколад.
В момента около 70% от какаовия плод на практика се изхвърля след обработката и извличането на какаовите зърна. В резултат на този процес всяка година се генерират над 10 млн. тона какаови отпадъци, казват от компанията.
Базираната в Цюрих Barry Callebaut Group, която е един от основните доставчици на какао, включително и за Mondelez, планира да пусне на пазара газирана напитка, произведена от целия плод на какаовото растение.
Американският производител на зърнени закуски Kellogg си партнира с крафт пивоварната Seven Bro7hers Brewery от Манчестър, като ѝ доставя царевичен "корнфлейкс" и други зърнени продукти с нарушено оцветяване и форма. Британците използват този продукт при ферментацията на бирата. В противен случай той би отишъл за фураж.
През юни Seven Bro7hers представиха новите си бири Cast Off Pale Ale, направени от ферментирали оризови люспи, както и Sling It Out Stout, в който се използва зърнена закуска с вкус на какао. Първата серия от новите бири се е разпродала онлайн само за няколко часа, казват още от Kellogs.
Най-големият пивовар в света Anheuser-Busch InBev продава по-голямата част от използваното в бирената ферментация зърно (около 1.4 милиона тона годишно) за селскостопански фуражни храни на много ниска цена.
Но отскоро проучва и други възможности. През ноември миналата година компанията е предоставила безвъзмездно част от този отпадъчен продукт на базирания в Ню Йорк стартъп RISE Products, който го използва за производството на брашно.
Оказва се, че хранителните отпадъци могат да се използват и за производството на тъкани и платове. Все повече потребители се притесняват от използването на синтетични материали в облеклата и отрицателното влияние върху околната среда при производството на памук или вълна.
В Северна Италия Ханес Парт смесва рециклирана пластмаса с обелки, семки и други органични отпадъци от близката фабрика за ябълков сок. Полученият материал е с характеристики, близки до естествената кожа и може да се използва за направата на обувки, чанти, колани и др.
През май тази година британската актриса Ема Уотсън позира в своя Instagram профил с кожена пола, направена от италианската компания.
Кармен Хихоза пък е собственик на компанията Ananas Anam, която произвежда материал, наречен Piñatex. Той се прави от ананасовите листа, които обикновено се изгарят или просто се оставят да изгният след прибирането на плодовете на растението.
Материалът също наподобява животинската кожа и може да се използва за производството на дрехи и аксесоари.
Ananas Anam вече доставя своите продукти на компании, като Hugo Boss и H&M.