Всички познават добрия белобрад старец. Всички знаят как изглежда днес благият Дядо Коледа, който подарява на послушните деца желаните играчки. Но образът, който изплува в съзнанията ни днес - бяла брада, червена шапка и голямо коремче, се появява едва през 20-те години на миналия век. Виновникът - Coca Cola.

Едно от първите лица на Дядо Коледа е това на Свети Никола, живял между III и IV век в днешна Кападокия. Последният е епископ, който дарява цялото си богатство на бедните. Така в негова чест става популярно хората да си разменят подаръци. Векове по-късно в Холандия името му Sint Nicolaas е съкратено на Sinterklaas след това през 70-те години на VIII век в Щатите от него се ражда познатото и сега Santa Claus.

В началото на следващия век за първи път се появява образът на Дядо Коледа такъв, какъвто го познаваме и днес. Въпреки че той е създаден от илюстраторът Томас Наст за популяризирането му в цял свят помага американската компания Coca-Cola.

Всъщност Наст го рисува за първи път през 1862 година за Harper"s Weekly в разгара на гражданската война в САЩ. Илюстраторът продължава да променя виждането си за Дядо Коледа през следващите три десетилетия, докато най-накрая го рисува като белобрад старец, облечен в червен костюм.

За първи път в този си вид той се появява на реклама на Coca-Cola през 20-те години на миналия век в списанието The Saturday Evening Post. Любопитно е да се отбележи, че друг американски производител на безалкохолни напитки - White Rock, твърди, че няколко години по-рано е поставил лика на Дядо Коледа на своя реклама. И така е изпреварил Coca-Cola.

Все пак десетилетие по-късно идва истинската популярност на образа. Тогава артистът Фред Мизен рисува върху фасадата на магазин в Сент Луис Дядо Коледа, който пие кока-кола. Скоро след това същото изображение се появява в рекламите на компанията за коледния сезон през 1930 година, пишат от money.bg.

Следващите повече от 30 години белобрадият старец започва да набира все по-голяма популярност с визията си, създадена от Coca-Cola. Той е изобразяван като добрият дядо, който чете писмата на децата, а преди да ги посети си прави кратка почивка, в която отпива от бутилка кока-кола.

И така една глобална марка създава у хората съвременната представа за Дядо Коледа.

Най-популярна става версията на образа, създадена от Хадън Съндблум, през 1964 година. Той е и човекът, който 30 години по-рано започва да работи по визията на Дядо Коледа за Coca-Cola. Днес създадените от него картини могат да бъдат видени в едни от най-богатите музеи, включително в Лувъра в Париж, в музея Роял Онтарио в Торонто, както и в Музея за наука и индустрия в Чикаго.