Ако сте си мислили, че мостът между Италия и Сицилия звучи амбициозно, помислете отново. Отчасти благодарение на Световното първенство по футбол през 2030 г. и откриването на високоскоростната железница Al Boraq в Мароко, изглежда, че друг новаторски транспортен проект може да се осъществи.

Става дума за подводен тунел, който ще свързва Испания и Мароко. Да, прочетохте правилно. Двете държави, които заедно с Португалия ще бъдат домакини на Световното първенство по футбол през 2030 г., могат да бъдат свързани с подводна железница.

Тези амбиции се зараждат отдавна, като за първи път тунел през Гибралтарския проток е предложен още през 1930 г. Тази седмица обаче Мароканската национална компания за проучвания на пролива заяви, че се работи по установяването на финансовите и стратегическите елементи, необходими за реалното му изграждане.

Това, което знаем досега, е, че подводната част на тунела ще се простира на 28 км, а в най-дълбоката си точка ще достига 475 м под морското равнище. Трасето ще свързва Пунта Палома, западно от Тарифа в Южна Испания, с Малабата, източно от Танжер в Северно Мароко.

Според Telegraph се очаква, че след построяването на двата тунела те ще могат да превозват 12,8 млн. пътници годишно, както и 13 млн. тона товари. Ще бъде изграден и трети тунел за поддръжка, а както при всеки железопътен проект, огромно предимство ще бъде съкратеното време за пътуване.

От Казабланка до Мадрид се пътува със самолет за около 2 часа, а с кола - за 12 часа. Изчислено е, че преминаването през тунела ще отнеме само около пет и половина часа.

И ако ви се струва, че тези планове звучат доста взискателно, това е така. Предложенията са обявени за един от най-амбициозните подводни проекти в света, като към това се прибавя и фактът, че маршрутът ще премине през геоложка линия на разлом между Евразийската и Африканската тектонична плоча.

Има няколко неща, които все още не са изяснени. Все още не знаем кога ще стартира този проект, нито колко ще струва (но се предполага, че ще бъде поне около 7 млрд. евро).

 

Превод: GlasNews.bg