Черният петък - истинското доказателство за това колко консуматорско е общестеството, в което живеем, идва. Традицията започва от САЩ, където за първи път се появява този термин през 1960 г. Денят е веднага след Деня на благодарността - последния четвъртък на месец ноември, като на този ден обикновено се предлага намаление на цените на стоките и чувствителните към изгодата американци започват лудо пазаруване. 

В България "лудо" пазаруване по-скоро няма, но търговците у нас взимат тази традиция и значително намалят цените на своите стоки.

И затова ви предлагаме 4 съвета за по-финансово отговорно пазаруване, или по-скоро как да не попаднем в капана на търговците.

Техника 1: Създаване на чувство за неотложност 

Когато видите думи като „купи сега“ или „мигновена оферта“, докато пазарувате, бъдете внимателни, съветват експертите. Търговците на дребно използват чувството за неотложност, за да подтикнат потребителите да вземат по-бързи решения за пазаруване. Те не искат да мислите твърде много за покупката.

Тази стратегия разчита и на страха на купувачите да не пропуснат нещо, казва Линдзи Уийкс, главен редактор на Brad's Deals. Тази техника кара хората да си мислят: „Ако не купя това веднага, никога повече няма да получа тази оферта.“

Следващият път, когато се сблъскате с подобна оферта, почакайте. Не забравяйте, че компаниите непрекъснато произвеждат продукти. „Няма да изпуснете възможността.“

Може да осъзнаете, че сте искали да купите нещо само защото ви се е струвало спешно. Или може да намерите по-добра сделка, особено ако изчакате да пазарувате нещо в края на сезона, казва Уийкс.

Техника 2: Извикване на „първоначалната цена“ 

Когато видите ценови етикет, който показва „първоначалната цена“ на даден артикул, да речем 200 лева, до текущата цена, да речем 75 лева, това се нарича ценово закотвяне.

„Това кара хората да се фиксират върху по-високата цена в сравнение с цената на промоцията“, казва Уийкс. Освен това може да накара продукта да изглежда по-ценен, което ви кара да го искате повече.

В много случаи тази „първоначална цена“ никога не е била първоначалната цена – или не е била тази цена от дълго време, казва Уийкс.

Надхитрите трика, като се фокусирате върху действителната цена на артикула, съветват експертите. Ако на етикета пише, че е 75 лева, тогава преценете сами дали смятате, че това е добра сделка, независимо от първоначалната цена.

Техника 3: Завишаване на базовата цена

Друга ценова стратегия, която търговците на дребно използват, е да повишат базовата цена на даден артикул точно преди натоварения сезон, след което да предложат стръмна и примамлива процентна отстъпка, например 40% или 50%. Но тъй като базовата цена е по-висока, артикулът може да струва същото, както миналата седмица, или може би повече. Тази тактика се нарича „високо-ниско ценообразуване“.

За да избегнете този трик, направете сравнение на цените, съветват експертите. Потърсете исторически данни за цените онлайн или колко е начислявал търговецът на дребно за този продукт с течение на времето.

Можете също така да видите дали даден продукт е по-евтин при друг търговец на дребно или на уебсайт за дрехи втора употреба. Това е чудесен вариант за дрехи – можете дори да намерите същия чифт дънки, нови с все още етикети, зачаст от цената, когато купувате дрехи втора употреба.

Техника 4: Изграждане на фантазия 

Маркетолозите ви продават фантазия: идеята за онази перфектна празнична вечеря, където всички са свързани и никой не се кара. Или визията за вас като най-секси, най-увереното ви аз.

„Всички те са в съответствие с нашата амбициозна страна, базирана на количеството неща, които можем да съберем и сложим в количките си“, казва Вайнс.

Така че, ако се окажете, че въвеждате информацията за кредитната си карта, докато фантазирате за някаква идеализирана версия на себе си или на семейството си, направете крачка назад, съветват експертите. Тъй като понякога това, което си мислим, че ще се случи - не става.

Това не означава, че не трябва да купувате различни стоки. Но когато обмисляте покупка, не забравяйте, че не е нужно да купувате точно този артикул, за да бъдете "по-добрата версия на себе си".