Зад името на американската компания Walmart стоят много "най" - тя е най-голямата търговска верига в света, най-големият работодател в САЩ, а през 2018 година е и най-голямото дружество в глобален мащаб що се отнася до размера на приходите ѝ - 514 милиарда долара. Иначе казано оборотът ѝ е малко по-малък от това, което е произвела цялата икономика на Тайланд през миналата година, например.
И Walmart се превръща във всичко това в рамките на близо шест десетилетия. Историята на компанията започва от 1962 година в град Роджърс в щата Арканзас. Човекът, който я създава, се казва Сам Уолтън. Основният стимул на предприемачът е със своята фирма да подобри дотогава познатият начин на търговия.
Той си поставя за цел да създаде работещ модел, чрез който клиентите от една страна могат да спестяват и същевременно търговците да печелят в резултат на по-голям оборот. С тази бизнес стратегия Уолтън поставя началото на Walmart.
По това идеята за изграждането на успешен бизнес за търговия на дребно около ниските цени на стоките и подобряване на качеството на услугата изглежда нещо не особено атрактивно. В крайна сметка обаче този подход проработва и носи успех много по-мащабен от първоначалните очаквания на Уолтън.
До голяма степен първите и най-важни стъпки в тази посока и въвеждането на този принцип на работа са заслуга именно на него. Сам Уолтън е роден в Кингфишър в щата Оклахома през 1918 година. Той се присъединява към американската армия, когато е на 24 години, а по-късно се жени за съпругата си Хелън.
През 1945 година двойката се мести в Айова, а след това и в Нюпорт в Арканзас. Там той започва да се занимава с търговия, а през 1950 година в град Бентънвил създава своята първа фирма Walton"s 5&10. Малко повече от десетилетие по-късно там се "ражда" и Walmart.
Първите няколко години Уолтън насочва развитието на компанията си към селските райони в страната, като по този начин избягва сблъсъка с тогавашните ритейл гиганти Kmart и Sears, пише money.bg.
За десетилетие мрежата от магазини на веригата се разраства толкова бързо, че тя става една от най-големите на американския пазар. Едни от ключовите акценти от стратегията на компанията, които допринасят за успеха ѝ, са вниманието към клиента, конкурентните цени на продуктите и ефективност на доставките.
Към днешна дата гигантът има над 4000 магазина в САЩ и допълнително още 3100 в 13 държави по света. За нея работят 2,2 милиона служители в световен мащаб.