Мистерията около създаването на едно от най-известните произведения на живописта, картината „Портрет на Мадам Лиза дел Джокондо“, по-известна като Мона Лиза, преследва историци и изследователи през изминалите 500 години. Откакто Леонардо да Винчи е нарисувал своя шедьовър, има значителен дебат относно фона на картината и дали гледката е била измислена или нарисувана на конкретно място в Италия. Геологът и ренесансовият историк на изкуството Ан Пицорусо представи своята версия за това къде е рисувал художникът платното.

Използвайки и двете си области на опит, Пицорусо анализира фона на картината и смята, че тя може да е нарисувана в живописния град Леко, разположен на брега на езерото Комо, пише The New York Post.

Според нея мостът Azzone Visconti в Леко, построен през 14 век, е същият като този на фона на снимката. Това е и районът в югозападните Алпи, за който се знае, че Да Винчи е посетил.

„Сводестият мост беше навсякъде в Италия и много от тях изглеждаха сходни. Невъзможно е да се определи точното местоположение само от моста. Всички говорят за моста и никой не говори за геологията. Историците на изкуството казват, че Леонардо винаги използва въображението си, но можете да дадете тази снимка на всеки геолог в света и той ще каже същото, което аз казвам за Леко, сега дори и негеолог може да види приликите“, обясни експертът.

Мона Лиза, Джоконда, Леонардо да ВинчиЦял екран
Мона Лиза - шедьовър на световната живопис

Пицорусо твърди, че варовиковите планини в Леко са удивително подобни на сиво-белите скали, изобразени в картината на художника. За да потвърди теорията си, тя сама посети Леко.

„От бележниците му знаем, че е прекарал много време в проучване на района на Леко и района по на север.“

Други историци в миналото твърдяха, че картината е нарисувана в малкото градче Бобио или провинция Арецо, където има подобни мостове. Бившият консултант по творчеството на Леонардо да Винчи в Лувъра, Жак Франк, обаче каза, че „не се съмнява нито за секунда“, че Пицорусо е права в своята теория, като се имат предвид отличните й познания за геологията на италианската страна.

В работата си Ан преди това проучи дали Да Винчи е нарисувал и двете версии на Мадоната от скалите, които са изложени отделно в Лувъра в Париж и Националната галерия в Лондон.

До 2010 г. се смяташе, че картината в Националната галерия е дело на един от помощниците на Да Винчи. Въпреки това, след подробно проучване, Пицорусо стигна до заключението, че може би Да Винчи е нарисувал цялата картина сам. Тя планира да представи своите доказателства на геоложка конференция в Леко.