Автомобилните реклами често се хвалят с максималната скорост на новите модели – но колко от нас реално могат да я достигнат? В САЩ например дори най-бързите коли не могат да бъдат карани законно с повече от половината от обявените 200 мили в час (322 километра в час). Но има две места по света, където можеш да „настъпиш газта докрай“ – напълно законно.
Остров Ман
Малкият остров Ман в Ирландско море е известен със своите ниски данъци, моторни състезания и особен политически статут – формално не е част от Обединеното кралство, но е под негова протекция. Има нещо друго, което го прави уникален – няма национално ограничение на скоростта.
„Можеш да слезеш от ферибота и само след 15 минути вече да караш със 180 мили в час (290 км/ч), без да нарушаваш закона,“ казва Алън Томсън, бивш сержант от пътната полиция на острова. Разбира се, в населените места важи ограничение от 30 мили в час, но извън тях – правилата изчезват.
Това прави шофирането там изключително опасно. С по-малко от 85 000 жители, островът всяка година отчита по няколко смъртни случая на пътя само за две седмици – по време на легендарното състезание Isle of Man TT, едно от най-опасните в света. Дори извън сезона пътищата остават рискови – стръмни завои, неравни настилки и чести дъждове превръщат високите скорости в истинско изпитание.
Немската Аутобан
Когато се говори за шофиране без ограничения, повечето хора си мислят за Германия. И с право – страната е известна със своята Аутобан – национална мрежа от магистрали, по която няма общо ограничение на скоростта.
„За много хора това е нещо като мечта – път без лимити,“ казва автомобилният журналист Дейвид Трейси. В действителност около 70% от Аутобана е без ограничение, но средната скорост на движение е едва 141,8 км/ч, далеч от представите за „безумно каране“. Причината е проста – натоварен трафик, камиони с ограничения и чести ремонти.
Въпреки високите скорости, пътищата в Германия са едни от най-безопасните в света. Според данни на Германския институт за пътни изследвания, на магистралите загиват 1,41 души на 1 милиард изминати километри, докато в САЩ броят е повече от два пъти по-висок.
Тайната е в качеството на инфраструктурата. Аутобаните са изградени от няколко слоя бетон, редовно се инспектират, а насрещните ленти са разделени с мантинели и зелени ивици, които предотвратяват челни удари.
Огромна роля има и строгата система за шофьорски книжки – обучението в Германия струва над 2000 евро и включва десетки часове теория, практика и курс по първа помощ. След подобен процес повечето шофьори не рискуват безразсъдно поведение.
Освен това Аутобанът е символ на германското инженерство – доказателство за качеството на автомобилната индустрия и гордост за страната.
Остров Ман и германският Аутобан остават единствените места в света, където можеш законно да караш без ограничение на скоростта. Но докато в Германия това е пример за технологична прецизност и безопасност, на остров Ман свободата идва с висока цена – десетки животи всяка година.
Свободата да караш бързо е примамлива, но както показват тези два примера – истинската сила на шофьора се крие не в скоростта, а в контрола.
Превод: GlasNews.bg