Този календар е въведен с активното участие на средновековния астроном Луиджи Лилио. Основната мотивация за реформата на Юлианския календар била да се възстанови честването на Великден по онова време на годината, каквото е било актуално към момента на Първия Вселенски събор. На него, отците решили че пролетното равноденствие винаги ще бъде на датата 21 март (ad XII Kalendas Aprilis). Да, обаче пролетното равноденствие (vernum æquinoctium, лат.) не искало да се съобразява с решението им и настъпвало все по-рано и по-рано. Причината за това е следната.
Юлианската година е дълга средно (3 × 365 + 366)/4 = 365.25 дни = 365 дни и 6 часа. Слънчевата година, обаче, не е точно толкова дълга. Сега ние знаем дължината ѝ с голяма точност, но за нашите цели е достатъчно да приемем, че = 365.24219 дни = 365 дни, 5 часа, 48 мин. и 45.2 сек. Това означава, че юлианската година „изостава“ от слънчевата с 11 мин. и 14.8 сек. всяка година. За период от 128 години, изоставането възлиза вече на 23 часа, 59 мин. и 32.4 сек. или практически на едно денонощие.
Какво означава календарната година да „изостава“ от слънчевата? Това значи, че едно астрономическо събитие, каквото е равноденствието, съгласно наблюденията вече е настъпило, докато съгласно календарното „разписание“ то тепърва предстои да се случи. По същата причина, ако не се предприемат коригиращи действия, с течение на времето календарната Нова година вместо да бъде посред зима, ще се доближава все по-близо до пролетта, ще я изпревари и ще почне да догонва лятото.
Към средата на XVІ-ти век, изоставането на Юлианския календар било в размер на 10 дни – по-точно, през 1582 г. равноденствието настъпило на 11 март, вместо на 21 март.
В десетата година на своето папство, папа Григорий XIII издал своята папска була за въвеждане на реформиран календар, наречен сега от нас Григориански календар:
Булата започвала с думите Inter gravissimas pastoralis officii nostri curas,... – „Измежду нашите важни църковни задължения, ...“, поради което тя станала известна с името Inter gravissimas.
Важно е да бъде разяснена датировката на булата, 24 февруари 1581/2 година:
Datum Tusculi, Anno Incarnationis Dominicæ M. D. LXXXI., Sexto Calendas Martii, Pontificatus nostri Anno Decimo.
Датирана в селцето Тускулум, днес част от градчето Фраскати, намиращо се на 15 km югоизточно от Рим. Годината е 1581 от въплъщението на Господ (т.е. от зачеването на Дева Мария, 25 март, Благовещение), датата е шестият ден от мартенските календи. Религиозната година, по това време, все още е започвала в края на месец март.
Към това време, в много европейски държави се прилагало двойно датиране поради факта, че през средновековието в много от тях по религиозни причини, най-вече под влияние на църквата, началото на годината било преместено на 25 март, а през XVІ в. протекъл обратният процес на връщането му отново към 1-ви януари.
Реформата на календара се изразявала в премахването на три високосни дни за период от 400 години – това променило дължината на годината по следния начин:
(400 × 365.25 – 3)/400 = 365.2425 дни. Така, Григорианската година станала равна на 365 дни, 5 часа, 49 мин. и 12 сек. Изоставането ѝ от слънчевата година е доста по-малко от това на предшественичката ѝ – само с 26.8 сек. на година. За да бъде натрупано изоставане от 1 денонощие ще бъде необходимо да изминат повече от 3225 години.
За да бъде върнато положението на пролетното развноденствие отново на 21 март, през 1582 г. били „прескочени“ 10 последователни дати: след 4 октомври (четвъртък) последвал 15 октомври (петък). Това означава, че ако човек се е бил родил на 10 октомври 1581 г., то първата му годишнина е трябвало да бъде празнувана на 20 октомври 1582 г. Така се появили понятията стар стил (ст.ст.) и нов стил (н.ст.). Датата на раждане на този човек е едновременно 10.10. (ст.ст.) и 20.10. (н.ст.).
По-голямата част от католическите държави (но не всички) приели Григорианския календар съгласно указанията на папската була Inter gravissimas. Протестантските и православните държави, обаче, не се съобразили с нея. Всички западни държави завършили приемането на календарната промяна през XVІІ и XVІІІ вв., а източно-православните държави оставили тази работа за XX в.
Великобритания и нейните колонии, вкл. източните брегове на днешните Съединени щати, изместили и началото на годината към 1-ви януари през 1751 г. и приели Григорианския календар през 1752 г., по което време календарната корекция възлизала вече на 11 дни – 2 септември (сряда) бил последван от 14 септември (четвъртък). Известният Бенджамин Франклин е роден на 17 януари 1706 г. (н.ст.), което съответства на 6 януари 1705 г. (ст.ст.). Може да срещнете датата на неговото раждане изписана с двойно датиране (т.е., с посочване на две дати и две последователни години): 6/17 януари 1705/6 г.
България приема Григорианския календар през 1916 г., когато календарната корекция е възлизала вече на 13 дни. Това става с издаването на „Законъ за въвеждане на Григориянския календарь“, публикуван на 21 март 1916 г. [1]. Съгласно него, през същата година 31 март (четвъртък) бива последван от 14 април (петък). С този акт, също и в България се появяват понятията стар стил и нов стил (!), в случая „за първи път“. В чл. 5 на същия закон е посочено, че „Рождениятъ ден на Негово Царско Височество Прѣстолонаслѣдника се празднува на 30 януарий“. Естествено, става дума за рождения ден на Борис III, който е роден на 18 януари 1894 г. (ст.ст.). Забележете, че за датите от XIX в. календарната корекция вече е в размер на 12 дни.
Българската православна църква не въвежда промяната – Св. Синод на Патриаршията, на свои заседания на 2 и 21 юни 1916 г. (ст.ст.), решава да запази Юлианския календар за богослужебни цели [2]. В резултат на това решение, за първи път през 1916 г., Св. св. Кирил и Методий бива празнуван на 24 май, Св. Климент Охридски – на 8 декември, а следващото Рождество Христово (Коледа) – на 6 януари 1917 г. (т.е., след настъпването на гражданската Нова година).
В България, хората свикват да празнуват имените си дни и останалите фиксирани църковни празници съобразно календара на Църквата, поради което се наслагва убеждението, че Йордановден (Св. Богоявление) се чества на 19 януари, Трифон Зарезан (мчк. Трифон) – на 14 февруари, Петровден (св. апли. Петър и Павел) – на 12 юли, Илинден (св. пророк Илия) – на 2 август, Димитровден (св. вмчк. Димитрий Мироточиви) – на 8 ноември, Никулден (св. Николай Мирликийски Чудотворец) – на 19 декември, Игнажден (св. Игнатий Богоносец) – на 2 януари и т.н., и т.н.
През 1923 г., Гърция също решава да предприеме стъпки за приемането на Григорианския календар, което провокира конфликт между държавата и църквата [3] и довежда до свикването на Всеправославен събор, на който да се реши въпросът за точността и поправянето на използвания все още от православните църкви Юлиански календар.