Оксфордският университет обяви „rage bait“ за дума на годината – термин, който все по-често срещаме онлайн, особено ако принадлежим към Поколения Z или Алфа.
Мнозина вече са се сблъсквали с него, дори и несъзнателно, защото в буквален превод изразът означава „ярост и стръв“ – съдържание, което буквално „примамва“ потребителите чрез провокация.
Какво представлява rage bait?
Според определението на британския университет „rage bait“ е онлайн съдържание, умишлено създадено да предизвика гняв или възмущение, като е разочароващо, провокативно или обидно, обикновено публикувано с цел увеличаване на трафика към уеб страница или акаунт в социалните мрежи.
Този тип публикации се възползват от емоциите на потребителите, карайки ги да реагират импулсивно – чрез коментари, споделяния или дискусии, които допълнително увеличават видимостта на съдържанието.

Терминът се появява за първи път онлайн през 2002 г. в публикация в Usenet. Тогава той е използван, за да обозначи специфична реакция на шофьор, който е бил провокиран на пътя – своеобразно „подстрелване“ за емоционален изблик. Оттук идва и идеята за умишлено предизвикване на ярост, която по-късно се пренася в дигиталната среда.
С развитието на социалните мрежи изразът постепенно се превръща в интернет жаргон и се използва за описание на вирусни публикации, най-често в Twitter (X). Такива постове често критикуват цялостни екосистеми от съдържание – платформи, алгоритми, инфлуенсъри или определени онлайн тенденции.
Употребата на израза през годините

От нишов термин до глобално явление
Днес „rage bait“ е популярно съкращение за всякакъв тип съдържание, което цели да предизвика гняв, раздразнение или поляризация. Терминът се е превърнал в част от речника в ежедневните разговори сред създателите на онлайн съдържание.
Причината е проста – това е доказано ефективна тактика за стимулиране на ангажираността. В свят, в който вниманието е най-ценният ресурс, предизвикването на силни емоции се оказва лесен начин за увеличаване на трафика.
С разрастването на социалните мрежи техните алгоритми започнаха да възнаграждават най-провокативното съдържание – онова, което предизвиква най-много реакции. Така се появи и понятието „фермерство на ярост“ (rage farming) – последователна стратегия за манипулиране на емоциите на аудиторията.
Тази практика систематично подава rage bait съдържание, за да трупа гняв и ангажираност с течение на времето. Тя често включва:
-
умишлена дезинформация,
-
материали, базирани на конспиративни теории,
-
постове, които целят да разделят обществото,
-
политически провокации, използвани в политиката
Защо „rage bait“ стана дума на годината?
Защото отразява момента, в който се намира обществото – време на постоянни онлайн конфликти, поляризация и стремеж към внимание на всяка цена. Терминът описва не само тенденция в социалните медии, а цяла култура, изградена върху реактивността и емоционалната манипулация.
„Фактът, че думата „rage bait“ съществува и е отбелязала такъв драматичен скок в употребата си, означава, че сме все по-наясно с тактиките за манипулация, в които можем да бъдем въвлечени онлайн“, каза Каспър Гратвол, президент на Oxford Languages.
Световният речник
Тенденцията около „rage bait“ не е случайна. Както и при предишните думи на годината, ясно личи кой насочва езиковия компас на обществото – най-младите. Само преди година изборът на Оксфорд беше „brain rot“ – израз, който също идва от интернет културата и носи силен ген-Z заряд.
От своя страна Dictionary.com посочи за дума на 2025 г. мистериозното „6 7“ – термин, който и до днес озадачава лингвисти и потребители, но е широко използван в среди на тийнейджъри и млади възрастни.
Обявиха думата на годината - всички все още се опитват да разберат какво означава
Какво е "brain rot" и защо е дума на годината?
Какво е общото между всички тези избори?
Младите поколения – Z и Алфа – са тези, които диктуват световния речник.
Те оформят новите значения, задават трендовете в комуникацията и превръщат мемета, емоции и интернет явления в универсални термини. Това е поколение, което живее онлайн, което мисли в кратки формати и реагира мигновено на всяка промяна в дигиталната среда. Затова и техният език се превръща в език на медиите, политиката и културата.
„Rage bait“, „brain rot“, „6 7“ и много други подобни изрази не са просто модни думи. Те са отражение на начина, по който младите възприемат света – бърз, шумен, провокативен, понякога хаотичен, но винаги автентичен.
И именно затова, ако искаме да разберем как се променя обществото, трябва да гледаме не само към платформите и алгоритмите, а към хората, които говорят на техния език – най-младите, които създават новата лингвистична реалност.