Оксфордският университет обяви „rage bait“ за дума на годината – термин, който все по-често срещаме онлайн, особено ако принадлежим към Поколения Z или Алфа. 

Мнозина вече са се сблъсквали с него, дори и несъзнателно, защото в буквален превод изразът означава „ярост и стръв“ – съдържание, което буквално „примамва“ потребителите чрез провокация.

Какво представлява rage bait?

Според определението на британския университет „rage bait“ е онлайн съдържание, умишлено създадено да предизвика гняв или възмущение, като е разочароващо, провокативно или обидно, обикновено публикувано с цел увеличаване на трафика към уеб страница или акаунт в социалните мрежи.

Този тип публикации се възползват от емоциите на потребителите, карайки ги да реагират импулсивно – чрез коментари, споделяния или дискусии, които допълнително увеличават видимостта на съдържанието.

Терминът се появява за първи път онлайн през 2002 г. в публикация в Usenet. Тогава той е използван, за да обозначи специфична реакция на шофьор, който е бил провокиран на пътя – своеобразно „подстрелване“ за емоционален изблик. Оттук идва и идеята за умишлено предизвикване на ярост, която по-късно се пренася в дигиталната среда.

С развитието на социалните мрежи изразът постепенно се превръща в интернет жаргон и се използва за описание на вирусни публикации, най-често в Twitter (X). Такива постове често критикуват цялостни екосистеми от съдържание – платформи, алгоритми, инфлуенсъри или определени онлайн тенденции.

Употребата на израза през годините

От нишов термин до глобално явление

Днес „rage bait“ е популярно съкращение за всякакъв тип съдържание, което цели да предизвика гняв, раздразнение или поляризация. Терминът се е превърнал в част от речника в ежедневните разговори сред създателите на онлайн съдържание.

Причината е проста – това е доказано ефективна тактика за стимулиране на ангажираността. В свят, в който вниманието е най-ценният ресурс, предизвикването на силни емоции се оказва лесен начин за увеличаване на трафика.

С разрастването на социалните мрежи техните алгоритми започнаха да възнаграждават най-провокативното съдържание – онова, което предизвиква най-много реакции. Така се появи и понятието „фермерство на ярост“ (rage farming) – последователна стратегия за манипулиране на емоциите на аудиторията.

Тази практика систематично подава rage bait съдържание, за да трупа гняв и ангажираност с течение на времето. Тя често включва:

  • умишлена дезинформация,
  • материали, базирани на конспиративни теории,
  • постове, които целят да разделят обществото,
  • политически провокации, използвани в политиката

Защо „rage bait“ стана дума на годината?

Защото отразява момента, в който се намира обществото – време на постоянни онлайн конфликти, поляризация и стремеж към внимание на всяка цена. Терминът описва не само тенденция в социалните медии, а цяла култура, изградена върху реактивността и емоционалната манипулация.

„Фактът, че думата „rage bait“ съществува и е отбелязала такъв драматичен скок в употребата си, означава, че сме все по-наясно с тактиките за манипулация, в които можем да бъдем въвлечени онлайн“, каза Каспър Гратвол, президент на Oxford Languages.

Световният речник

Тенденцията около „rage bait“ не е случайна. Както и при предишните думи на годината, ясно личи кой насочва езиковия компас на обществото – най-младите. Само преди година изборът на Оксфорд беше „brain rot“ – израз, който също идва от интернет културата и носи силен ген-Z заряд.

От своя страна Dictionary.com посочи за дума на 2025 г. мистериозното „6 7“ – термин, който и до днес озадачава лингвисти и потребители, но е широко използван в среди на тийнейджъри и млади възрастни.

Обявиха думата на годината - всички все още се опитват да разберат какво означава

Какво е "brain rot" и защо е дума на годината?

Какво е общото между всички тези избори?

Младите поколения – Z и Алфа – са тези, които диктуват световния речник.

Те оформят новите значения, задават трендовете в комуникацията и превръщат мемета, емоции и интернет явления в универсални термини. Това е поколение, което живее онлайн, което мисли в кратки формати и реагира мигновено на всяка промяна в дигиталната среда. Затова и техният език се превръща в език на медиите, политиката и културата.

„Rage bait“, „brain rot“, „6 7“ и много други подобни изрази не са просто модни думи. Те са отражение на начина, по който младите възприемат света – бърз, шумен, провокативен, понякога хаотичен, но винаги автентичен. 

И именно затова, ако искаме да разберем как се променя обществото, трябва да гледаме не само към платформите и алгоритмите, а към хората, които говорят на техния език – най-младите, които създават новата лингвистична реалност.