Огромен скандал се развихри в легендарната френска модна къща "Диор" след разследване на италианската прокуратура в Милано.

И той е свързан с един от любимите на милиони дами по света артикули - луксозната знаменита чанта с отличителна емблема на марката. Същата, която някога носеше покойната принцеса Даяна, а сега и филмовата звезда Дженифър Лорънс.

За да се сдобие човек с такава, той трябва да похарчи между 2600 и 3000 евро за въпросното удоволствие, но пък все пак усещането, че си притежател на подобна вещ следва да оправдава високата сума. Или поне до скорошната серия от проверки на фабрики за производство на луксозните стоки.

Защото се оказва, че цената, която плащат от "Диор" за производството на една подобна чанта излиза... от 53 до 57 евро. Или казано другояче, надценката от фабриката до шикозния бутик в Милано е около 49 пъти.

За създаването на продуктите е използван нископлатен труд на чуждестранни работници от Китай, като двама от въпросните живеят нелегално в Италия, а други седем работят без необходимата документация и логично, условията на труд там са мизерни, твърдят от прокуратурата в Милано, пише Business Insider.

Някои от тях са били принуждавани и да нощуват във фабриката, включително и уикендите, за да не спира въобще производството и да се ползва по-евтина електроенергия (нещо, което бе доказано от данните за потреблението при разследването).

Според обвиненията, предпазните устройства на машините са били премахнати, за да се ускори и процесът на работа. Работниците са получавали между 2 и 3 евро на час за усилията си в промишленото предприятие - заплащане, много под предвиденото законово в колективния трудов договор за този сектор. 

"Основният проблем очевидно е, че хората са малтретирани при прилагане на трудовото законодателство от гледна точка на здравето и безопасността им, работното време и заплащането", коментира Фабио Роя, председател на съда в Милано. "Но има и друг огромен проблем: нелоялната конкуренция, която изтласква спазващите закона фирми от пазара".

Засега "Диор", които са дъщерно дружество на LVMH ( LVMH Moët Hennessy – Louis Vuitton) няма да бъдат изправяни пред съда, тъй като компрометираните фабрики не са тяхна собственост. Но скандалът, доказал, че марката прескача грубо правилата и злоупотребява с цената на продуктите си, едва ли скоро ще отзвучи.

Още повече, че на етикета на луксозните стоки пише "Произведено в Италия", а злоупотребите със стандарта са същите като при цеховете в Азия, пише vesti.bg. И говорейки за доказани италиански марки, то разследването достигна и до "Армани".

Оказа се, че те също си спестяват значителни разходи, като за производство заплащат 99 евро, а крайната цена за потребители е 1900 евро. Единственото положително нещо за горепосочените две марки е, че в прокурорското разследване се уточнява, че в него не са взети предвид разходите за материали, реклама и дистрибуция, които до известна степен могат да служат като известно извинение. И все пак... 49-кратно увеличение? Както се казва, марковите стоки са скъпо удоволствие...