Днес е Хелоуин – нощта, в която тъмнината оживява, а въображението няма граници. Макар празникът да не е традиционна част от българските обичаи, през последните години той постепенно превзема улиците, социалните мрежи и дори домовете ни.

Хелоуин идва от другия край на света – от САЩ – и се превръща в едно от най-популярните събития, съчетаващо маски, тиквени фенери и добро настроение с щипка страх. И ако тази година не ви е била достатъчно страшна, имаме нещо, което със сигурност ще повиши адреналина. Подготвили сме ви списък с филми, които да гледате заедно с половинката или с приятелска компания – идеални за зловеща, напрегната и незабравима Хелоуин вечер.

Готови ли сте да загасите лампите? Предупредени сте – някои сцени може да ви държат будни дълго след края на прожекцията.

Оръжия (Предлага се за стрийминг по HBO Max, има го и в кината)

Оръжия“ започва с напълно необясним и потресаващ инцидент. В тиха нощ, в предградията на Мейбрук, всички ученици от трети клас на учителката Джъстин Ганди – с изключение на едно дете – внезапно се събуждат точно в 2:17 ч. сутринта. Те слизат по стълбите, излизат от домовете си и се отдалечават в тъмното, без да издадат и звук. Седемнадесет деца изчезват без следа. Единствените доказателства са видеозаписи от домашни камери и камери за наблюдение, на които се виждат малките силуети, губещи се в гората и нощта.

Подозренията бързо се стоварват върху Джъстин (в ролята – Джулия Гарнър), защото никой не може да си обясни как подобно нещо би могло да се случи, ако в класната стая не е имало нещо необичайно – нещо, което тя може би не е забелязала. Филмът напомня за атмосферата на сериала „Останалите“, в който общността се опитва да продължи напред след внезапна и необяснима трагедия, оставяща след себе си само хаос и въпроси без отговор.

Но в „Оръжия“ се крие и още една, по-дълбока мистерия – нещо толкова странно и смразяващо, че разкриването му предварително би отнело част от магията и ужаса.

Грешници (Предлага се за стрийминг по HBO Max)
!! Трейлърът съдържа вулгарен език. 

Годината е 1932. Мястото – Кларксдейл, Мисисипи. След няколко години, прекарани в Чикаго, двамата предприемчиви братя близнаци Смоук и Стак – и двамата изиграни от Майкъл Б. Джордан, честа творческа муза на режисьора Райън Куглър – се завръщат в родния си град. Какво точно са вършили на север, зрителят може само да предполага: дребни, а може би и по-сериозни обири, сделки със съмнителни типове и контакти с ирландски и италиански мафиоти. Но едно е ясно – братята се връщат с джобове, пълни с пари, подгрени от самочувствие и уиски, готови да започнат нов бизнес: откриването на джук бар – място за музика, танци и нощен живот.

Вероятно вече знаете, че във филма Грешници се появяват вампири – и да, това е вярно. Историята използва този мотив като директна метафора за начина, по който черната култура исторически е била присвоявана и използвана от белите. Енергията, музиката и необузданото удоволствие, които джук барът носи, привличат вниманието на група демони, водени от загадъчния Ремик (Джак О'Конъл). Те буквално жадуват да се хранят с таланта, жизнеността и душата на чернокожата общност. И – без да издаваме ключови моменти – някои хора в бара неволно улесняват тези същества да стигнат до това, за което копнеят най-много: кръв.

28 години по-късно (Предлага се за стрийминг по Netflix)

Апокалиптичният хорър „28 години по-късно“ ни връща във вселената на култовия „28 дни по-късно“ от 2002 г., където свиреп вирус превръща хората в обезумели, свръхагресивни създания. Те не са обичайните тромави зомбита – тези тичат като професионални атлети и са готови да разкъсат всичко по пътя си. В новия филм действието се развива почти три десетилетия след първата епидемия, на малък остров, свързан с останалия свят чрез тясна земна ивица. Оцелелите там живеят скромно и в постоянен страх. Решението да изпратят експедиция до континента води до срещи с нови хора, но и до нови кошмари – защото вирусът и заразените вече не са същите. Еволюцията ги е направила още по-опасни.

Присъствие (Предлага се за стрийминг по Hulu)

Трилърът за обитавана от духове къща „Присъствие“ използва толкова необичайна и умна идея, че е трудно да се повярва, че в киното не е опитвана досега. (А ако все пак някой е правил нещо подобно, определено не е станало толкова запомнящо се.) Филмът разглежда историята изцяло през очите на самия дух – зрителят вижда само това, което вижда и той.

Призракът е „заключен“ в къщата, затова и камерата никога не напуска пространството ѝ. На практика духът е изигран от самия режисьор Стивън Содърбърг, който – както често прави – е и оператор на продукцията, снимайки под псевдонима Питър Андрюс. Той държи камерата, която се плъзга по коридорите и стълбите, следи героите от стая в стая, наднича над рамото им, докато те се опитват да разберат какво се случва.

Движенията на камерата са толкова прецизни и емоционални, че чрез едва забележимо трепване Содърбърг може да внуши съчувствие, а с резки, внезапни движения – гняв или напрежение. Постепенно става ясно, че духът не иска да плаши живите. Напротив – той отчаяно се опитва да ги предпази.

Къща от динамита (Предлага се за стрийминг по Netflix)
!! Трейлърът съдържа вулгарен език.

Напълно убедителен разказ за ядрения ужас от носителката на „Оскар“ за The Hurt Locker, напрегнатият трилър "Къща от динамита" стартира с една балистична ракета, насочена към територията на САЩ. Източникът ѝ остава мистерия, но последствията са катастрофални - удар, който изважда на повърхността най-дълбоките ни страхове от Апокалипсиса. За повечето от нас мисълта за ядрена война е непоносима - идеята за взаимно гарантирано унищожение ни кара да я отхвърляме като немислима. Но режисьорката Катрин Бигелоу и сценаристът Ноа Опенхайм подхождат по друг начин: те допускат, че заплахата може да е почти невидима и трудно проследима, че ракетата ще достигне голям американски град за едва 19 минути и че човешката грешимост - в паника и отчаяние - може да попречи на цивилните и военните лидери да намерят решение. Този взривоопасен сценарий, който в по-широк контекст може да звучеше като сатира в духа на „Д-р Стрейнджлав“, тук отвежда филма в територия на суров, безпощаден страх.

Добро момче (все още в кината)

В „Доброто момче“ няма нищо трагично за очарователния четириног герой – филмът нарочно избягва клишето да поставя кучето в опасност. Това нискобюджетно хорър заглавие стъпва върху идеята, че животните понякога усещат присъствия, които остават невидими за хората. Инди – кучето на режисьора и в реалния живот – е своеобразният „разказвач“ и зрителят преживява събитията през неговите наблюдателни очи. В актьорския състав виждаме и Лари Фесенден, известен с филмите си, които разглеждат сложната и понякога разрушителна връзка между човека и природата. Макар някои любители на хоръра да намират темпото за твърде бавно и да очакват повече откровени плашещи сцени, критиците оценяват смелия подход и емоционалната оригиналност на филма, който разказва историята от уникална гледна точка – тази на едно истински „добро момче“.

Заклинанието 4: Последно причастие (все още в кината)

 

Ако все още не сте го гледали - трябва да го направите! „Заклинанието 4: Последно причастие“ се представя като финалната глава на основната линия на франчайза със завръщането на Vera Farmiga и Patrick Wilson в ролите на Ед и Лорейн Уорън. Филмът се вдъхновява от реалния случай на семейство Смъръл и е поставен в 80-те години, с намерението да затвори историята на семейство Уорън със сериозен, хорър тон. Макар че запазва изразителна атмосфера и представя по-емоционален поглед към героите, критиците отбелязват, че не постига иновации и се опира на познати хорър мотиви.
Въпреки това, за феновете на поредицата, филмът предлага значимо и зрелищно приключване, комбинирайки класически елементи с желание за финална развръзка.

Допълнително предложение
Франкенщайн (излиза по Netflix на 7 ноември)

Гийермо дел Торо е режисьор, който умее да превръща чудовищата в емпатични и многопластови персонажи. В неговите филми страховитите създания често се оказват по-човечни от тези, които се страхуват от тях. Именно затова „Франкенщайн“ изглежда като идеалния проект за него – той говори от години, че иска да направи собствен прочит на тази история и я нарича „мечта на живота ми“. Сега тази мечта най-после е реализирана. Новата адаптация успява да улови атмосферата и усещането на оригиналния роман – страстна, бурна, почти хипнотична енергия. Но дел Торо внася и значителни промени в сюжета. Някои от тях работят блестящо, други – не толкова, но резултатът е единствен по рода си филм, който не може да бъде объркан с ничия друга версия на „Франкенщайн“.