Чаят матча, японски зелен чай на прах, се е превърнал в културен феномен на Запад, дотолкова, че популярността му е довела до глобален проблем с доставките.
През последните години западните потребители жадуват за здравословни опции, тенденция, която се засили рязко благодарение на социалните медии, особено чрез Tik Tok. В същото време Япония преживява ръст на масовия туризъм в годините след пандемията – през 2024 г. Япония посрещна рекордните 36,9 милиона международни посетители, надминавайки предишния рекорд от 31,9 милиона през 2019 г. – което накара много компании за масов чай и местни доставчици да съобщят за недостиг на доставки.
През октомври 2024 г. две известни компании за мача – Ippodo и Marukyu Koyamaen – ограничиха и/или спряха продажбата на определени видове матча, позовавайки се на недостиг на продукти.
„Уважаеми клиенти, през последните няколко месеца получихме неочаквано голям обем поръчки. Вземайки предвид мащаба и капацитета на производството, със съжаление съобщаваме, че наличността на всички продукти Matcha, независимо от размера и вида на опаковката, ще бъде ограничена отсега нататък“, все още пише на уебсайта на Marukyu Koyamaen.
Матча произлиза от същото растение, от което произлизат много различни видове чайове – камелия китайска (camellia sinensis). Листата на камелия китайска могат да се използват за приготвяне на зелен чай, улун чай и черен чай. Въпреки че матчата произхожда от Китай, тя е тясно свързана и вкоренена в японската култура.
Матча е вид зелен чай, но обработката, формата и вкусът му се различават значително и се произвежда специално от тенча, зелен чай със нюанси на листа. Мача също така съставлява само малка част от японското производство на чай – едва 6% – според Световната японска асоциация за чай.
И все пак, търсенето скача драстично. И в резултат на това цените също се покачиха.
Според Forbes, пазарът на матча се очаква да достигне около 5 милиарда долара до 2028 г., което е очакван ръст от над 10% спрямо 2023 г. Освен това, японското министерство на земеделието съобщи, че производството на тенча през 2024 г. е било над 2,5 пъти по-високо от 2014 г. Въпросът е дали увеличеното търсене, дребните фермери, които се опитват да задоволят това търсене, и реколтата, която е силно зависима от метеорологичните условия, могат да се справят, дори когато пролетната реколта от матча се опитва да компенсира недостига от миналата година.
Тази година обаче регионът Киото в Япония, който е отговорен за голям процент от реколтата от тенча, е бил засегнат от горещ и сух сезон на жътва, казват фермери в района.
През 2025 г. Зак Манган, основател на Kettl Tea, компания, базирана в Бруклин, специализирана във висококачествен чай, внесен директно от ферми в Япония, нарече тазгодишната реколта „висококачествена, но с по-нисък добив“ в публикация в блога си през май тази година – видът реколта, която ще увеличи търсенето и ще намали наличността, потенциално повишавайки цените още повече.
Според Световната японска асоциация за чай , средната цена на тенча в края на април е достигнала 8 235 йени (94,18 Български лева) за килограм, което е 1,7 пъти по-високо от средното за миналата година. И според производителите може да се очаква това да продължи.
„През последната година търсенето на мача нарасна отвъд всички очаквания“, Ippodo актуализира информацията за клиентите си на 18 юли. „За съжаление, ограниченията в предлагането вероятно ще продължат.“