Facebook приложения споделят със социалната мрежа интимни данни за своите потребители, включително и информация за сексуалния им живот. Това се твърди в доклад на британската неправителствена организация Privacy International, цитиран от BBC.
Експертите на организацията са тествали различни приложения за проследяване на месечния цикъл при жените, за да разберат каква част от личните данни се споделят със социалната мрежа (а впоследствие и с рекламодателите).
В повечето от тях потребителите въвеждат информация за контрацептивите, които използват, честотата на месечния цикъл и наблюдаваните симптоми.
Някои от приложенията обаче съдържат много по-подробна информация за интимния живот, включително броя и честотата на сексуалните контакти, както и данни за храната, напитките и дори санитарните продукти, които хората използват.
На база на тези данни приложенията изчисляват дните от месеца, в които има най-голяма вероятност жената да забременее или пък прогнозират очакваната дата на менструацията.
Споделянето на данните с Facebook се осъществява чрез пакета за софтуерни разработки на социалната мрежа (SDK - software development kit), който може да се използва от създателите на приложенията за генериране на приходи. Те "продават" информацията на компаниите, които я използват, за да таргетират по-добре своите реклами.
Според Privacy International най-популярните приложения за следене на месечния цикъл, като Period Tracker, Period Track Flo и Clue Period Tracker, не споделят лични данни на своите потребители, пише profit.bg. Но други, сред които Maya на Plackal Tech (което е свалено над 5 милиона пъти от Google Play), MIA на Mobapp Development Limited (1 милион свалания) и My Period Tracker на Linchpin Health (също с 1 милион потребители), имат такава практика.
"Широкият спектър от приложения, вкючени в нашето проучване, означава, че интимна информация, засягаща милиони потребители по целия свят, е много вероятно да се споделя със социалната мрежа и с трети страни, без да е получено изричното информирано съгласие на потребителите за това. В случая става дума за чувствителна лична информация, свързана със здравето и сексуалните контакти на много хора", се посочва в доклада на PI.
От посочените в него компании единствено разработчиците на Maya са заявили, че ще премахнат функциите на SDK и аналитичните инструменти за споделяне на информация за потребителите, освен в случаите, когато те изрично не са заявили своето съгласие.
Компанията обаче изрично подчертава, че и досега не е споделяла никаква персонализирана информация, която може по някакъв начин да бъде свързана с конкретни хора или профили в социалната мрежа.
"Данните, които се събират от Maya, са ключови за правилното функциониране на приложението. Прогнозирането на месечния цикъл е сложен процес, който зависи от хиляди фактори и променливи. Потребителите се запознават с правилата и условията за използване на приложението непосредствено преди да се регистрират. А след регистрацията те могат по всяко време да изтрият информацията за себе си или, ако пожелаят - целия си профил", заявяват от компанията разработчик Plackal Tech.
От Mobapp Development Limited и Linchpin Health не са пожелали да коментират публично казуса, пише още BBC.
Експертите на Privacy International изразяват своята загриженост за това, че много от приложенията в социалните мрежи все още не изпълняват изискванията на Европейската директива за личните данни (GDPR).
Междувременно от Facebook обявиха, че ще създадат специален инструмент, с който потребителите ще могат да забраняват на външни приложения и компании да споделят данните им в социалната мрежа.