Българските планини освен с красотата си се славят и с височината си. Неслучайно у нас и е най-високият връх на Балканите.

А знаехте ли, че в родопското село Аврамово се намира най-високата гара на Балканския полуостров.

Тя е част от железопътната линия, свързваща градовете Септември и Добринище, по-известна у нас като "теснолинейката".

Релсовият маршрут е интересен не само с гарата на село Аврамово, а с цялата си история, както и с изключително живописните места, през които преминава.

Ето няколко интересни факта за него: 

Най-високата гара на Балканите

Железопътната гара на с. Аврамово (което до 1983 г. се нарича Аврамови колиби) е най-високо разположената гара в България и на Балканския полуостров. Намира се на 1267.4 метра надморска височина.

След Освобождението, от 1878 до 1912 г., на мястото на днешната гара е минавала границата между Княжество България и Османската империя.

Гарата е построена след 1926 г. като част от теснолинейката Чепино – Якоруда. Отсечката е въведена във временна експлоатация на 12 декември 1937 г., а официално е открита на 30 юли 1939 г.

 
 
 
Вижте тази публикация в Instagram.
 
 

#bulgaria #train #narrowgauge gauge #теснолинейка #septemvri #dobrinishte #autumn #есен #river #road #rails #adventure #iphonography

Публикация, споделена от Даниел Георгиев Hairdresser ✂️ (@krypzzz) на

Откъде идва името "теснолинейка"?

Теснопътната ЖП лининя, която свързва Септември и Добринище, е известна като "теснолинейка" по една съвсем проста причина - разстоянието между релсите е по-малко от това на общоприетия за Европа стандарт.

То е точно 76 сантиметра, тоест около три педи или почти два пъти по-малко от стандартното междурелсие, което е 143.5 сантиметра.

Тясното междурелсие е известно и като "босненски тип", защото едни от първите трасета от подобен тип започват да се изграждат масово на територията на днешна Босна и Херцеговина по време на окупацията на Австроунгарската империя след 1878 г.

Тесните ЖП линии се оказват по-подходящи за пресечения планински терен, който е много близък като характеристики до този на Родопите, Рила и Пирин.

С каква скорост се движи теснолинейката?

Поради особеностите на теснолинейното ЖП трасе, както и на релефа, по който преминава, скоростта на движение на влаковете е доста по-ниска от тази по останалите линии.

Разстоянието от Септември до Добринище е 125 километра и се изминава за около 5 часа със средна скорост 25 километра в час. По маршрута се редуват мостове, тунели и спираловидни изкачвания.

Хубавото на ниската скорост обаче е, че дава възможност на пасажерите да разгледат по-добре заобикалящите ги природни забележителности, а те наистина са впечатляващи.

Защо е построена ЖП линия през Родопите?

Идеята за високопланински тесен железен път е представена през 1916 г., по време на Първата световна война, но всъщност необходимостта от развитие на железопътната инфраструктура в южните планински райони на страната се усеща от много по-рано.

Основният мотив за изграждането на сложното и доста скъпо трасе е нуждата от транспортна комуникация с град Гоце Делчев (тогава Неврокоп), който е основната връзка през границата с Гърция, а оттам и с Беломорието.

Освен това ЖП трасето е било необходимо за развитието на дърводобивната промишленост в Рило-Родопския регион.

Колко време отнема строителството на ЖП линията?

Първата част от трасето е изградена в първата половина на 20-те години на миналия век, а първият влак преминава по тесните релси на 1 август 1926 г. Тогава линията е с дължина от 20 километра и свързва Септемвир със село Лъджене, което днес е квартал на Велинград.

Най-трудният участък от трасето обаче - Чепино-Якоруда-Белица, е завършен чак през 1939 г. На откриването присъства и Цар Борис III, който сам подкарва парния локомотив по време на официалната церемония, пише profit.bg.

По трасето има 35 тунела, както и сложни конфигурации от завои, позволяващи преодоляването на труднодостъпния терен. Най-стръмният участък е близо до гара Аврамово, като там се намира и най-дългият тунел по цялото трасе, преминаващ под Аврамовата седловина (314 метра).

Връзката между Белица и Банско е завършена през 1943 г., а последният участък от Банско и Добринище е открит на 9 декември 1945 г.

Първоначалният план на трасето до град Гоце Делчев така и не е довършен.

Какво е разписанието на теснолинейката?

Теснолинейката се движи всеки ден с четири влака в посока по еднакво разписание, като изключение прави само линията "Клептуза" от Велинград за Септември, която се движи само в делнични дни.

Еднопосочният билет от Септември до Добринище струва 6.50 лева, а двупосочният - 11.70 лева.

 
 
 
Вижте тази публикация в Instagram.
 
 

Знаете ли че теснолинейката Септември-Добринище е единствената по рода си. Свързва планински селца между високи и стръмни скали. Докато името предвещава неудобство заради хипотетично по-тясните вагони, истината е че теснолинейката предлага комфортно и изключително живописно пътешествие. Може да се наслаждавате на гледките през прозорците на вагоните или да оцените красотата на пътуването на въздух между вагоните. Релсите лакътушят през скалите,до пътя, над реката или през нивите. Минават и през най-високо разположената гара на Балканския полуостров, а именно гара Аврамово, намираща се на 1267.4м надморска височина. Ще останете очаровани. #travel #traintracks #nature #българия #railway #adventure#опознайбългария #опознайбългариязадаяобикнеш #теснолинейка #природа #родопи#visitbulgaria#снимайбългария

Публикация, споделена от Walk my footsteps (@walkmyfootsteps) на