Популярният китайски блогър Уанг Хунцюансин (с истинско име Wang Hongquan), наричан "китайския Ким Кардашиян" заради крещящото си демонстриране на богатство, внезапно изчезна от социалните мрежи. Както се оказа по-късно, китайските власти допринесли значително за това развитие на събитията поради факта, че младият мъж постоянно се хвалел на потребителите с големите суми пари, които харчи за дрехи и други стоки.

На Уанг, който веднъж призна, че никога не е напускал дома си без бижута и дрехи на стойност поне 10 милиона юана (1,4 милиона долара), е забранен достъп до уебсайтове като Weibo, Douyin и Xiaohongshu. Той имаше 4,4 милиона последователи само в Douyin, пише Financial Times.

„Администрацията по киберпространството“ на китайското правителство постанови, че на потребителите на социалните медии не е позволено да „създават показни изображения“.

Цял екран
Снимка: Wang Hongquanxing/Douyin

Експерти предполагат, че китайските власти са много чувствителни към богатите хора, които парадират със своето състояние по време на значителен икономически спад в страната.

„Вероятно много хора наистина смятат този вид съдържание за вулгарно, особено по време на икономически спад. Следователно това поведение кара властите да изглеждат по-морални и достойни в действията си“, каза пред репортери Каруин Морис, експерт по китайската интернет политика в Лайденския университет.

През април китайските власти заявиха, че ще предприемат мерки срещу всяко онлайн поведение, което „съзнателно демонстрира охолен начин на живот, основан на богатство“.

„След като материализмът започне да се разпространява, това може да има лошо въздействие върху тийнейджърите... Следователно тази тенденция на онлайн лукс трябва да бъде спряна“, се казва в изявление, публикувано от китайските държавни медии.

Уанг от своя страна намери вратичка и се появи отново онлайн в социалната медийна платформа Douyin, подобна на TikTok, 31-годишният мъж има 4,3 милиона последователи, които гледат неговите кратки видеоклипове на седемте му луксозни апартамента в Пекин.

Според съобщение Уанг ще се появи в нефрит и розови диаманти.

Лов за блогъри с богатство

Китай стартира кампания за „почистване“ на интернет през 2016 г. и цензорите редовно провеждат кампании за превенция на социалните медии, насочени към влиятелни лица и акаунти, които Пекин смята, че не подкрепят положителни социални ценности. Регулаторите преди това са изисквали влиятелните лица да не могат да клеветят Китайската комунистическа партия и традиционната китайска култура, да насърчават разточителни диети или да разпространяват слухове за китайския бизнес.

Администрацията за киберпространство на Китай преди това е предприела репресии срещу влиятелни лица в социалните медии и знаменитости в страната за неточно съдържание и укриване на данъци, така че Уанг не е единственият блогър, който е имал ограничен достъп до социални медии.

Те направиха същото с блогъра Baoyu Jiajie, наречен „Сестра Abalone“ в чест на скъпите миди. Светската личност на средна възраст, която може да се похвали с повече от 2 милиона последователи, прави видео обиколки на именията, които притежава в Макао.

Друг блогър, известен като Mr. Бо също беше премахнат от онлайн платформи, след като публикува видеоклипове на своите три милиона последователи, показващи как носи кучетата си в дизайнерски чанти.

Мъжът беше известен и с това, че показа персонализирания Rolls-Royce, който получи като подарък за 25-ия си рожден ден.